De zomerperiode zit er alweer op. Ondanks dat het deze dagen opeens weer prachtig weer was, is het toch echt volop herfst. Dit betekent voor de retail dat de drukke winkel periode eraan komt. Sinterklaasfeest, Kerst en de jaarwisseling zorgen al jaren voor meer omzet. Maar voordat het zover is hebben we nog Black Friday 2017. Wat betekent dit en wat kun je doen als ondernemer om je erop voor te bereiden? We geven een paar tips.
1. Weet wat Black Friday 2017 is
Black Friday is een Amerikaanse traditie. Thanksgiving day is de laatste donderdag van november. Dit is in de VS een nationale feestdag zodat vrijwel iedereen vrij is. De vrijdag erna is ook vrijwel iedereen vrij. Dit wordt door winkeliers aangegrepen om speciale aanbiedingen te promoten. Daarnaast de openingstijden te verruimen met als doel de start voor de kerstinkopen te bieden. Omdat dit voor enorme drukte heeft gezorgd werd deze dag voortaan Zwarte Vrijdag genoemd. Dit jaar valt deze dag op 24 november 2017.
2. Maak exclusieve aanbiedingen
Hoewel we in Nederland geen Thanksgiving vieren doen we graag mee met Amerikaanse succesverhalen. Als ondernemer uniek zijn is voor velen een uitdaging. Enkele jaren geleden zijn er ondernemers begonnen om exclusieve zwarte vrijdag aanbiedingen te introduceren. Dit bleek ook in Nederland een succes te zijn. Maak eenmalige aanbiedingen voor deze dag.
3. Begin vroeg met reclame
Als je mee gaat doen aan deze trend is het goed om goed reclame te maken. Maak de consument alvast nieuwsgierig naar Black Friday. Speel in op deze nieuwsgierigheid door aanbiedingen aan te kondigen zonder details te noemen. Werk stap voor stap naar de dag zelf toe en maak je aanbiedingen een paar dagen van tevoren bekend.
4. Denk ook aan offline marketing
Uiteraard kun je reclame maken via de online marketingkanalen. Maar vergeet niet de kracht van offline marketing. Juist het uitdelen van flyers of het verstrekken van een folder zorgt voor bekendheid. Hiermee bereik je veel mensen die vast kunnen gaan nadenken of zij nog spullen van je nodig hebben. Lok ze vervolgens door ze op die ene dag meer korting te bieden.
5. Verruim je openingstijden
Net als in de VS is het een goede methode om je openingstijden te verruimen. Ga een paar uur eerder open en stel daar een vroege vogel korting tegenover. Vervolgens kun je langer open blijven en de klant een hapje en drankje aanbieden. Hoe meer klanten je in de winkel hebt hoe beter.
6. Zorg voor voldoende personeel
Veel klanten in de winkel en langere openingstijden zorgt er wel voor dat er meer personeel nodig is. Iedere klant die niet voldoende aandacht krijgt is er één die onverrichterzake naar huis kan gaan. Of erger nog, aan andere klanten zijn ongenoegen uit. Wees daarom voorbereid en zorg voor voldoende bezetting.
7. Doe iets extra voor klanten
Als jouw core-business de verkoop van producten is, dan is dat prima. Maar tijdens een evenement als Black Friday 2017 is het goed om iets extra’s te doen. Bijvoorbeeld het verstrekken van koffie in de vroege morgen. Een warm hapje tussen de middag en een drankje in de avond. Of organiseer een masseur die wachtende klanten een hoofd- of nek massage geeft.
Black Friday 2017 kun je als ondernemer aangrijpen om veel klanten aan te trekken. Pak dit goed voorbereid aan. Zorg voor aanbiedingen die klanten niet kunnen weerstaan. Als men in je winkel is, zorg dan voor voldoende aandacht voor iedere klant. En doe eens iets extra om eventuele wachttijden minder vervelend te laten zijn.