Als bedrijf wil je dat jouw doelgroep je naam kent, en die van je producten. Je kunt het aanboren van een klantenkring immers niet alleen aan het toeval overlaten. Daarom zal je actie moeten ondernemen om bij jouw beoogde doelgroep onder de aandacht te komen. Bij hen wil je zogenaamde ‘brand awareness’, merkbekendheid in het Nederlands, creëren. Brand awareness is meer dan gewoon een term uit de marketingwereld, het is een voorwaarde om te slagen als bedrijf. Wij geven je vijf tips over hoe je jouw brand awareness kunt vergroten.
Een praktisch relatiegeschenk met jouw bedrijfsnaam erop
Als bedrijf hoop je natuurlijk dat je zakenrelaties voor mond tot mond reclame zorgen. Om ervoor te zorgen dat zij de goede boodschap verspreiden, kun je ze een handje helpen. De relatiegeschenken van Lavistarelatiegeschenken.nl komen daarbij goed van pas. Je kunt er kiezen uit een veelheid aan geschenken waar jij je bedrijfsnaam op kunt laten zetten. Daarbij wil je natuurlijk wel gaan voor iets dat dusdanig praktisch is dat je zakenrelatie het ook daadwerkelijk gaat gebruiken, en het liefst natuurlijk in een situatie waarbij veel mensen aanwezig zijn. Wat te denken van een paraplu, bijvoorbeeld, die je relatie drooghoudt in de regen terwijl omstanders jouw bedrijfsnaam zijn? Een powerbank met jouw naam erop is ook een goed idee, in deze wereld waarin de smartphones zo druk gebruikt worden dat ze het vaak geen hele dag volhouden op één accu. Een laptophoes met jouw bedrijfsnaam is ook een handig cadeau om te krijgen dat vast uit de tas tevoorschijn komt wanneer jouw zakenrelatie op locatie is voor zijn werk. Om ook de mogelijkheid mee te pakken dat je relatie nog op de ouderwetse manier noteert is een notitieboekje en/of een mooie pen met jouw bedrijfsnaam erop ook een goed relatiegeschenk om te geven wanneer je wilt dat meer mensen zich bewust worden van jouw bedrijf.
Sponsoring en adverteren
Het licht natuurlijk een beetje voor de hand dat adverteren een middel is om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Daarbij let je er natuurlijk wel op dat je de doelgroep, waar je eerst goed onderzoek naar moet doen, daadwerkelijk iets concreets te bieden hebt en dat je opvalt. Dus in plaats van ‘specialist in video’ spreek je de lezer of kijker direct aan met bijvoorbeeld ‘kun jij wel een vlotte bedrijfsvideo gebruiken?’. Sponsoring kan ook goed instrument zijn om brand awareness te vergroten. Zoek daarbij een gelegenheid op waar jouw doelgroep zich verzamelt. Misschien is dat een muziekevenement, misschien is het een sportevenement. Of een televisieprogramma dat aansluit bij jouw product(en). Sponsor jij iets wat jouw doelgroep aan het hart gaat, dat levert dat jouw bedrijf sympathie op.
Geef mensen een voorproefje van je product of dienst
Mensen houden van dingen die gratis zijn. Zaken weggeven vergt een investering van jouw kant, maar het is wel een investering in naamsbekendheid. Wanneer jij een promotieteam op pad stuurt naar een goedbezochte locatie om proefexemplaren van jouw product uit te delen of een demonstratie te geven, ben je direct zichtbaar. Niet alleen bij mensen die gebruik maken van hetgeen je daar ter plekke aanbiedt, maar ook bij andere passanten. Denk daarbij wel goed aan de behoeftes en voorkeuren van je doelgroep. Zet er geen keiharde muziek bij aan als je doelgroep zakelijk of wat hoger van leeftijd is. Gaat het om jongeren, speel dan in op de trends van het moment. Opvallen is wel belangrijk, dus zorg voor een presentatie die vlot en vermakelijk is.
Meer doen dan je concurrenten
De klant houdt van persoonlijke aandacht en goede service. Dit zijn zaken waarin je een stapje meer kunt zetten dan je concurrenten. Geef je ze iets wat ze niet verwachten, dan creëer je een ‘wauw-moment’ dat onthouden wordt. Kapperszaak? Bied je klanten een frisdrankje aan. IT-dienst? Bel nog eens na of alles nog naar tevredenheid werkt. Webwinkel? Zorg dat je retourservice eenvoudig en zonder gedoe is. Zorg voor iets in je bedrijfsconcept wat jou uniek maakt.
Social media is van levensbelang
Als laatste, maar zeker niet als minste, maak goed gebruik van social media. Dit doet je concurrent geheid ook, wat betekent dat jij het beter moet doen. Het is bepaald niet onverstandig om hier een marketingbureau voor in te schakelen die jou op een unieke manier in de markt kan zetten. Faal je op social media, dan word je praktisch onzichtbaar. Wees dan ook bereid om te reageren op klanten wanneer deze een reactie of vraag achterlaten op Facebook, Twitter of Instagram, en doe dit op een begripvolle en enthousiasmerende manier. Iedereen kan immers meelezen. Blijf ook regelmatig berichten en media plaatsen op verschillende social media kanalen om zichtbaar te blijven. Wees hierin origineel en vermakelijk om mensen te blijven boeien. Maar vergeet niet dat aanvullende offline marketing ook belangrijk is.