In de huidige maatschappij zijn we steeds drukker. Zeker nu in veel sectoren het tekort aan personeel toeneemt, vraagt de waan van de dag steeds meer aandacht. Een schouderklopje of de viering van een succes ontbreekt vaak door de drukte. Met name jonge werknemers voelen zich dan minder gewaardeerd. Maar ook de binding met de onderneming is bij jongere werknemers over het algemeen wat minder. Een oplossing voor beide zaken is het bieden van incentives.

Wat zijn incentives

Incentives zijn een stimulans door een beloning in het vooruitzicht te stellen. Dit geldt uiteraard niet alleen voor jonge, maar ook voor oudere werknemers. Iedereen heeft baat bij een uiting van waardering. Daarmee motiveer je je werknemers voor een langere periode en zorg je voor meer loyaliteit. Als je incentives biedt weet men waar naar toe gewerkt moet worden. Dit werkt beter dan een belofte die ooit een keer komt. We leven niet meer in een maatschappij waarbij salaris alleen voldoende stimuleert. Een persoonlijke beleving draagt meer bij aan loyaliteit.

Cadeaukaarten

Een populaire incentive is het geven van cadeaukaarten. Dit gebeurd bijvoorbeeld bij het behalen van een minimale omzet. Of wanneer een project binnen een bepaalde periode is afgerond. De waarde van de cadeaukaart kan dan worden bepaald door de mate van succes. Populaire kaarten onder jonge werknemers zijn bijvoorbeeld een XBOX Gift Card of een bon die te besteden is bij bol.com of Intratuin.

Concertkaartjes

Ook concertkaartjes zijn populair. Jonge mensen gaan graag met een groep vrienden naar een concert. Maar concertkaartjes zijn niet goedkoop. Via Primera.nl kun je kaarten van Ticketmaster krijgen. Hiermee kun je de meest uiteenlopende concerten bezoeken. Ideaal dus als incentive voor jonge werknemers. Bij een concertkaartje, zonder vrije keuze, is het dus belangrijk dat je de muzieksmaak van je werknemer kent. Ook tieners kunnen een rockconcert waarderen terwijl er ook veertigers naar popconcerten gaan. Goede incentives moeten uiteraard aantrekkelijk zijn voor de betreffende medewerker.

Muziekworkshops

Een andere vorm van een incentive is om een team medewerkers een muziekworkshop te geven. Muziek is een kunstvorm die voor iedereen toegankelijk is. Samen muziek maken geeft vrijwel iedereen een goed gevoel. Als werkgever is het een bonus als je een team mensen op een project hebt, die naast hun werk samen plezier hebben. Omdat muziek maken samen veel leuker is, is deze incentive beter geschikt voor (kleine) teams.

Geef een reis weg

Een geleerde uit de oudheid, Augustinus heeft eens de volgende zin uitgesproken: “De wereld is een boek. Wie niet reist, leest één enkele bladzijde.” Het geeft duidelijk aan dat reizen een verrijking voor een mens kan zijn. Zeker de laatste decennia zijn we steeds meer gaan reizen. Een steeds groter deel van ons inkomen wordt hiervoor gebruikt. Wil je je werknemers stimuleren? Geef dan een reis weg wanneer een project succesvol wordt afgesloten. Vergeet niet dat de meeste mensen graag samen met hun partner reizen.

Creatieve incentives voor jonge werknemers helpen mee om het tekort aan personeel te voorkomen. Want werknemers die weggaan, zijn steeds moeilijker om te vervangen. Wees creatief en bindt je personeel aan je onderneming. Vergeet daarbij ook het thuisfront niet. Partners zijn belangrijk voor je werknemers.

Share.

About Author

mm

In deze tijd is iedere ondernemer druk, er is vaak tijd tekort om alles klaar te krijgen. Daarom is het belangrijk om efficiënter te gaan werken. Vanuit mijn ervaringen help ik ondernemers met effectiviteit in het werk. Daarnaast kan ik veel randzaken overnemen.

Leave A Reply