Het zal je vast zijn opgevallen dat steeds meer mensen zzp’er worden en op die manier proberen aan de bak te komen. Het is geen trend die uit luxe is ontstaan; bedrijven denken de laatste jaren wel twee keer naar voordat ze iemand in vaste dienst nemen, wat vaak betekent dat werknemers na twee jaar dienstverband op zoek kunnen naar een nieuwe baan. Dat lukt dan vaak niet, en dan proberen ze op eigen benen te staan. Sommigen starten een bedrijf, anderen proberen als freelancer aan de bak te komen. Zo ook in de wellnessbranche. Masseurs zijn zelden nog werknemer van een bedrijf, maar zijn als freelancer onder naam van een wellnessbedrijf de klanten van dat bedrijf te masseren. Maar er is één bedrijf dat tegen de stroom invaart en haar masseurs wél in dienst neemt: Het Massagehuys in Amsterdam.

Investeren in trainingen

Je zou bijna denken dat men bij Het Massagehuys wél doorheeft dat er nadelen kleven aan het constant moeten vervangen van werknemers. ‘Jazeker, er kleven verschillende nadelen aan die voor ons eigenlijk niet opwegen tegen de positieve kanten’, laat een woordvoerder van het bedrijf weten. ‘Het is doodzonde om goede medewerkers te laten gaan. Zeker om wij ze veel trainen om up to date te blijven met de nieuwste trends op het gebied van massage. Die investering doen we het liefst in iemand die bij ons blijft werken. En dat is wat ons betreft ook echt een win-wininvestering.’

Massage

Eigen medewerkers zijn berekenbaarder

Maar het beleid van Het Massagehuys is ook ingegeven door minder positieve ervaringen met het inzetten van freelancers. ‘Je kunt veel meer op je eigen medewerkers aan. We hebben de ervaring dat freelancers regelmatig afzeggen, en dat zit je met een gat dat je zo snel mogelijk opgevuld moet zien te krijgen.’ In drukkere periodes loopt men ook tegen een probleem aan. ‘Dan zijn freelancers vaak weer niet beschikbaar, terwijl we op dat moment personeel hard nodig hebben. Daarom hebben we liever personeel dat echt gaat voor Het Massagehuys en bereid is meer te werken als dat nodig is.’

Het belang van mensen

Het Massagehuys zegt echter niet alleen hart voor de eigen zaak te hebben, maar ook het belang van haar mensen een belangrijke prioriteit te vinden. ‘Net als wijzelf houden ook medewerkers van zekerheid. Goede medewerkers met hart voor de zaak verdienen die zekerheid ook. Als wij ze graag bij ons houden en zij graag bij ons blijven, dan is de keuze voor ons niet zo moeilijk: dan is Het Massagehuys van harte bereid ze in vaste dienst te nemen.’ Maar er geldt nog een ander argument. ‘Wij hebben relatief veel vrouwen in dienst, wat natuurlijk niet ongewoon is in wellnessbranche. Die willen wanneer ze zwanger worden graag ook nog inkomen hebben. Voor een freelancer is dat niet zo makkelijk. Ben je bij ons in dienst tijdens je zwangerschap, dan krijg je gewoon uitbetaald. En dan zien we je na het zwangerschapsverlof met frisse moed graag weer terug bij ons.’

Teamgevoel

Binnen het Massagehuys heerst echt de sfeer van één team te zijn. Dat omdat de medewerkers alleen bij Het Massagehuys werken en hier door meer band met het bedrijf en collega’s voelen.

Regelmatig organiseren medewerkers onderling workshops vanuit hun eigen specialiteit en delen deze kennis met elkaar. Ook wordt er aandacht besteedt aan hospitality trainingen, verjaardagen, kerstdiner, zomerborrel en is er veel persoonlijke aandacht en betrokkenheid.

Vacatures voor masseurs

Wellicht dat bij dit verhaal de oren gaan spitsen bij masseurs die wél in de situatie terecht zijn gekomen dat ze geen baan in loondienst kunnen vinden, en het bestaan als freelancer of eenmansmassagebedrijf niet zo bevalt. Gelukkig voor hen zoekt de sympathieke werkgever Het Massagehuys nog steeds masseurs die exclusief voor hen aan de slag willen, getuige de vacatures voor masseurs op de website. Voorwaarde is wel dat je in de buurt van Amsterdam woont. Dat wordt verhuizen dus!

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply