Wijsheid komt met de jaren, zegt men. Daarom strooien succesvolle mensen als ze top bereikt hebben regelmatig met zakelijke wijsheden. Wij hebben de acht beste verzameld voor je.
“The best way of learning about anything is by doing.”
Het leven is een leerproces, en dat geldt ook voor je zakelijke leven. De praktijk is de beste leerschool. Dat betekent dat je gewoon ergens moet beginnen en het je gaandeweg meer eigen kunt maken door te leren wat wel werkt en wat niet. Lef om te gewoon te doen is dus een belangrijke factor is het bereiken van zakelijk succes. Wie was de wijze die dit in deze quote wist te vatten? Het was Virgin-baas Richard Branson.
“Wie onvervangbaar wil zijn, moet zich blijvend onderscheiden.”
Onvervangbaar ben je pas als je erin slaagt om uniek te zijn. Maar uniek zijn betekent niet automatisch blijven. Alles wat jij de wereld in stuurt, kan ook weer nagedaan worden, waarmee je uniekheid op het spel staat. Daarom moet je altijd bezig blijven om jezelf te blijven onderscheiden door de concurrentie altijd voor te blijven. Deze wijsheid komt van succesvol ontwerpster Coco Chanel.
“Als piraat bereik je meer dan wanneer je bij de marine gaat.”
Deze moeten we misschien niet al te letterlijk nemen, want illegaliteit raden we natuurlijk niet aan. Maar je voegen naar een bestaande organisatie en in het gelid staan is geen manier om je te onderscheiden en zelf succes te vinden. Daarvoor moet je juist je eigen weg gaan, ook als je daarvoor tegen de stroom in moet zwemmen. Dat dit in de praktijk klopt, mogen we concluderen uit het feit dat deze woorden uit de mond van Apple-oprichter Steve Jobs komen.
“De enige plaats waar succes voor werk komt, is het woordenboek.”
Ook al lijkt het alsof het sommige mensen komt aanwaaien, vaak weet je onvoldoende aan wat er aan voorafgegaan is. Zelf zal je wellicht het gevoel hebben dat het je níet komt aanwaaien. En eigenlijk hoort dat ook zo, want om iets te bereiken moet je ervoor willen werken. Deze wijsheid werd u aangeboden door de bekende Britse kapper en zakenman Vidal Sassoon.
“Ik heb niet gefaald. Ik heb alleen tienduizend manieren gevonden die niet werken.”
Zoals we eerder al stelde, moet je dingen durven uitproberen om ervan te leren. Het begrip ‘falen’ moet je daarom ook zeker niet te snel toepassen. Heb je gefaald omdat iets niet werkte? Of is het gewoon pech hebben en moet je iets anders proberen om te kijken of dat wel werkt? Zolang je blijft proberen heb je niet gefaald. Dat vindt ook uitvinder Thomas Edison, van wie dit citaat afkomstig is.
“Je merk is wat mensen over jou zeggen als je niet in de kamer bent.”
Mensen kunnen A zeggen en B denken. Aan jou als ondernemer de taak om ervoor te zorgen dat niet A, maar B positief is. Jouw merk is zo sterk als het gevoel dat mensen erbij hebben. Dat gevoel is de ware beoordeling die al dan niet gaat leiden tot het succes van je merk en je onderneming. Deze quote komt van de extreem rijke en succesvolle Amazon-baas Jeff Bezos.
“Ondernemen is zien wat iedereen ziet en daarmee doen wat niemand anders doet.”
Als ondernemer wil je iets bieden waar behoefte aan is. Je wilt een probleem oplossen voor genoeg mensen om je er je boterham mee te verdienen. Je kunt nog zo’n briljante oplossing ergens voor vinden, maar als het geen probleem is waar anderen mee te maken hebben, verdien je er niets mee. De truc om een probleem te herkennen dat anderen mensen ook zien, en er dan iets mee te doen wat vernieuwend is en waar behoefte aan is. Dit citaat komt van ‘Mister CMG’ Cor Stuttenheim.
“‘Goed gedaan’ voelt beter dan ‘Goed gezegd’.”
Deze hebben we met reden tot het laatst bewaard. Want alle bovenstaande citaten zijn natuurlijk ‘goed gezegd’ en heel erg waar. Maar het zijn ook aansporingen om op een bepaalde manier te handelen. Alleen met mooie woorden kom je er niet, je moet er wat voor doen om iets te bereiken. En daarom is ‘goed gedaan’ een waardevoller compliment dan ‘goed gezegd’, vindt ook medeoprichter van de Verenigde Staten Benjamin Franklin.
Doe er je voordeel mee. Wie weet loop jij dan zelf over een tijdje ook over van de zakelijke wijsheden om te delen met de nieuwe beginnende ondernemers.