Image default
Eigen bedrijf Marketing Ondernemen Tips

De belangrijkste verschillen in voordelen tussen SEO en SEA

SEO en SEA zijn bekende termen in de online marketing. Ze hebben hetzelfde doel, namelijk om een hoge plaats in de zoekresultaten van Google te verkrijgen en meer bezoekers naar je website te trekken. Maar qua aanpak en model verschillen ze wel sterk. SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’, oftewel zoekmachine optimalisatie. Dat zijn optimalisaties voor je website waardoor Google deze beter kan lezen en naar waarde kan schatten. SEA staat voor ‘Search Engine Advertising’, oftewel adverteren in een zoekmachine. Je betaalt dan voor een plekje bovenaan in de zoekresultaten bij de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. We bespreken de belangrijkste verschillen in voordelen tussen SEO en SEA.

Lange termijn vs. korte termijn

Wil je op korte termijn zichtbare resultaten behalen in conversies, of wil je bouwen aan betere vindbaarheid voor de langere termijn? Investeer je in SEA, dan behaal je sneller resultaat omdat je advertentie meteen begint te lopen. Maar zodra je de betaalde campagne stopzet, verdwijn je ook weer uit de zoekresultaten. Om op een organische manier een hogere positie in de zoekresultaten van Google te krijgen, moet je echt aan de slag met hoe je website in elkaar zit en dus investeren in SEO. Voor beide kun de hulp vragen van Digital Monks. Zij slagen er voor al hun klanten op de meest competitieve markten in om bij belangrijke zoekwoorden op de eerste pagina te verschijnen.

Inzicht in gedrag van bezoekers

Wil je beter inzicht krijgen in het gedrag van de bezoekers van je website, door te zien hoe ze zoeken en welke zoekwoorden ze daarbij gebruiken? Dan is het wijs om eerst te investeren in een SEA-campagne. Dit biedt je inzicht in deze zaken, en dat inzicht kun je vervolgens uitstekend gebruiken om je website te verbeteren. Zo kan SEA dus SEO ondersteunen.

Verschillen in voordelen tussen SEO en SEA

Rendement in beeld

Hoewel SEO natuurlijk wel rendement kan opleveren, is dat rendement van SEO maar beperkt meetbaar. Google Analytics kan je inzicht verschaffen in de bezoekers van je website, maar over het rendement zegt het niet zo veel. Dat is bij SEA wel anders. Daarbij kun je heel eenvoudig inzicht krijgen in het aantal clicks dat jouw advertentie heeft opgeleverd en hoeveel deze klanten hebben opgeleverd. En je weet ook meteen hoeveel de campagne in kwestie je gekost heeft.

Beide instrumenten van online marketing kunnen dus op verschillende manieren zeer van pas komen. Het beste gebruik je ze allebei om snel resultaat te halen én te bouwen aan een betere website voor de langere termijn.

Related posts

Weer beginnen na je vakantie? Zo pak je dat aan!

Dion

Website voor zzp ‘er, wel of niet nodig?

Mathijs

Belangrijkste veranderingen in het nieuwe regeerakkoord voor ondermemers

Mathijs

Leave a Comment