Een beurs is een goede plek om potentiële klanten te interesseren voor de producten en diensten van jouw bedrijf. Om van je beursdeelname een succes te maken, is echter wel een goede voorbereiding nodig. Je zult er energie, tijd en geld in moeten investeren. Het begint met plannen maken. Eenmaal op de beursvloer komt het aan op je werkwijze en je zichtbaarheid. Een van de belangrijkste voorwaarden voor succes is dat je opvalt. Wil jij straks tevreden terugkijken op je volgende beurs? Lees dan gauw de beste tips om beter op te vallen met je beursstand.

1. Presenteer je merk duidelijk via je stand

Grijp je kans om je merk een zo groot mogelijke zichtbaarheid te geven op de beursvloer. Je wilt de aandacht trekken van de bezoekers en dat ze jouw stand binnen wandelen, niet die van de concurrent. Toch? Bij het ontwerpen van je beursstand moet je groots denken. Gebruik heldere en grote afbeeldingen en goed leesbare teksten. Je logo, bedrijfsnaam en slogan moeten vanaf een afstand door het publiek te herkennen zijn. Zo vergroot je de kans dat bezoekers zich jouw bedrijf zullen herinneren. Investeer dus in je standmateriaal. Voor ieder budget zijn er tegenwoordig vele mogelijkheden om een goede beurspresentatie te realiseren. Je kan een losse beurswand, een banner of een complete beursinrichting aanschaffen. Een beurspakket kan bijvoorbeeld bestaan uit een wand met verlichting, een paar roll-up banners, een balie en een brochuredisplay. Andere zaken waar je aan kan denken zijn:

  • Hangende banieren, aan het plafond boven je stand;
  • Tablethouders voor een interactieve benadering van het publiek;
  • Een groot beeldscherm om video’s of presentaties te laten zien. Dit brengt de door jouw gewenste sfeer in de stand, zorgt dat je opvalt en geeft je de mogelijkheid om informatie over te brengen;
  • De kleding van je standpersoneel. Zorg dat ze herkenbaar zijn als medewerkers van jouw bedrijf, bijvoorbeeld door een badge of t-shirt met opdruk van je logo;
  • Zorg dat bezoekers eenvoudig een productcatalogus of een flyer kunnen pakken;
  • Een beursflyer met een speciale beursactie;
  • Het aanbieden van promotionele artikelen. Dit wekt ook altijd de nieuwsgierigheid van beursbezoekers.

2. Zet je producten en diensten in de schijnwerpers

Laat de voordelen en belangrijkste kenmerken van jouw producten en diensten zien via interactieve presentaties. Geef korte demonstraties van de werking van een product of laat bezoekers proeven of ervaren. Benader het publiek actief en zorg voor een ‘call-to-action’. Dit kan bijvoorbeeld een prijsvraag zijn of een speciale beursaanbieding. Hiermee verleid je belangstellenden om hun ervaringen te delen, hun contactgegevens achter te laten of ter plekke een product te kopen. Als dank voor hun interesse kan je potentiële klanten een goodie bag of give-away uitreiken.

3. Stuur je beste medewerkers naar de beurs

Stel een goed team samen dat de beursstand gaat bemensen. Elke indruk telt immers bij het persoonlijke contact, zowel bij bestaande klanten als potentiële klanten. Dit is je kans om te laten zien en beleven waar jouw bedrijf voor staat. Stuur medewerkers die voldoen aan de volgende eisen:

  • In het bezit van een grote kennis van jouw producten en diensten;
  • Enige werkervaring binnen jouw bedrijf;
  • Goede vaardigheden op het gebied van presenteren en sociale contacten.

De juiste mensen naar de beurs sturen, kan het verschil maken tussen scoren of falen.

4. Zet aanvullende middelen in

Uiteraard staat de beursstand centraal, maar je kan ook gebruik maken van een aantal aanvullende middelen om je zichtbaarheid tijdens de beurs te vergroten. Een aantal voorbeelden:

  • Zet social media in en plaats berichten met hashtags en foto’s van je aanwezigheid op de beurs. Je kan hier al enige tijd voorafgaand aan de beurs mee beginnen. Zo herinner je volgers er aan dat je op de beurs staat en dat het interessant is om langs te komen. Je kan bijvoorbeeld een prijsvraag uitschrijven;
  • Bied een workshop aan;
  • Maak gebruik van de mogelijkheden om een onderdeel van de beurs te sponsoren. Dit kan bijvoorbeeld een prominente vermelding betekenen op de website van de beurs of bij een plenair programma met presentaties;
  • Werk samen met andere beursdeelnemers.
Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply