Nederland kent veel ondernemingen met een eigen wagenpark. Al deze auto’s moeten worden beheert. Je hebt te maken met aanschaf, gebruik, onderhoud en verkoop/inruil. Hoewel je het beheer van je wagenpark kunt uitbesteden, doen veel ondernemers dit zelf. Maar in de laatste jaren is er het een en ander veranderen. We noemen de belangrijkste ontwikkelingen.

Wagenpark als eigendom

Een belangrijk verschil is of het wagenpark eigendom is, of van een leasemaatschappij. Heb je auto’s in eigen bezit dan is het administratief meer werk. Zaken als inkoop, belasting, verzekering, brandstofkosten moeten door de boekhouding worden beheerd. Heb je meer dan honderd bedrijfsauto’s is een wagenparkbeheerder aan te raden. Deze kan dan wekelijks bijhouden of alle auto’s gekeurd, verzekerd en onderhouden zijn.

Via leasemaatschappij

Als je je wagenpark uitbesteed aan een leasemaatschappij ben je meestal minder druk met de bedrijfsauto’s. Het hangt wel af van het type contract je afsluit. Lease je alleen financieel, of heb je een full operational leasecontract. In het laatste geval valt brandstof en onderhoud binnen de leaseprijs. Belasting en verzekering loopt altijd via de leasemaatschappij omdat zij tenslotte eigenaar is.

Digitaal wagenparkbeheer

De laatste decennia is de digitale wereld steeds meer onderdeel van ons leven geworden. Dit zie je overal in terug. Een ontwikkeling die daaruit volgt is je wagenparkbeheer digitaal te doen. Op basis van een wagennummer of gewoon het kenteken wordt alles bijgehouden. De bestuurder krijgt meldingen over onderhoud of bekeuringen. Brandstofgegevens zijn inzichtelijk.

Track&Trace systemen

In combinatie met een digitaal wagenparkbeheer is een voertuigvolgsysteem weer een stap verder. Deze ontwikkeling komt steeds meer voor. Voor de verzekering levert het vaak voordeel op dat de auto is te traceren in geval van vermissing. Ook voor de bijtelling belasting van de overheid is een Track&Trace systeem ideaal. Althans voor de rittenregistratie. Zeker met de verschillende bijtellingstarieven.

CO2 eisen

Door de komst van elektrische en hybride auto’s is de wet- en regelgeving ook veranderd. De overheid wil het emissieneutraal rijden stimuleren. Daarom gelden er belastingvoordelen voor elektrische en hybride auto’s. Een en ander op basis van CO2 uitstoot van de auto. Als wagenparkbeheerder is het cruciaal om deze wetgeving te weten. En deze verandert vrijwel ieder jaar waardoor het belangrijk is om steeds te controleren wat de actuele regels zijn.

Het wagenparkbeheer is de laatste jaren veranderd naar digitaal bijhouden. Daarnaast wordt er steeds meer gewerkt met Track&Trace systemen. Omdat de overheid ons wilt stimuleren om elektrisch te rijden, veranderen de regels ook voortdurend.

Share.

About Author

Met mijn bedrijf, Sparringpartner Stout, help ik kleine ondernemingen met het structureren en optimaliseren van de onderneming. Dit onder het motto: “Jij de inhoud, ik de randzaken”. Ik word blij van het resultaat van een verandering, waarbij de ondernemer nauwelijks meer tijd hoeft te stoppen in randzaken.

Leave A Reply