Communicatie is belangrijk. Niet alleen het overbrengen van de boodschap, maar ook communicatiemiddelen. Dagelijks produceren we immense hoeveelheden data, om onze informatie uit te wisselen en op te slaan. Maar ondanks e-mail, WhatsApp en andere schriftelijke communicatievormen, is het belangrijk dat we met elkaar praten. Als dat op afstand moet gebeuren, is telefonisch contact nog altijd onmisbaar. VoIP is een manier van bellen waarbij je gebruik maakt van de internetverbinding.

Wat is VoIP?

VoIP betekent letterlijk: Voice over Internet Protocol. Dit betekent dus eigenlijk bellen via een netwerkverbinding. Er is dus geen telefoonverbinding nodig om met elkaar te bellen. De verbinding kan ook via het intranet lopen, voor interne communicatie in een bedrijf. Via internet kan er ook naar buiten worden gecommuniceerd. Voor de beller verandert er niet zoveel ten opzichte van reguliere telefoonverbindingen. Toch heeft VoIP wel degelijk zijn voordelen.

Centrale zelf beheren

Bij de inrichting van het systeem wordt tegenwoordig een software systeem geïnstalleerd. Met deze software kun je eenvoudig zelf de centrale regelen. Je kunt zelf telefoonboeken maken, die voor bepaalde personen beschikbaar zijn. Ook kun je interne nummers toewijzen aan iedere medewerker. Deze werkzaamheden moeten bij een reguliere telefooncentrale vaak door de leverancier gebeuren. Als je later wijzigingen wilt doorvoeren ben je dus niet afhankelijk van een externe partij.

Meer gesprekken en nummers mogelijk

Waar een ‘gewone’ telefoonlijn, een beperkt aantal verbindingen kan maken, is dat bij VoIP niet het geval. De verbinding is namelijk data die via een netwerk wordt verzonden. Daarom kun je een groot aantal gesprekken tegelijkertijd voeren. Er zijn veel meer telefoonnummers/gebruikers mogelijk zonder de techniek aan te hoeven te passen. Let wel op dat telefoonnummers voor extern gebruik moeten worden geregistreerd.

Bellen vanuit andere locaties

In het huidige werkklimaat zijn er overal steeds meer mensen die vanuit een alternatieve locatie werken. De data van het bedrijf staat namelijk in cloud en is overal toegankelijk voor de geautoriseerde gebruiker. Met VoIP is dat net zo, de software geeft je overal toegang waar je ook maar aanmeldt. Met een traditionele telefoonlijn is dat fysiek niet mogelijk. Daarnaast is bij een goede internetverbinding, de kwaliteit van de verbinding veel hoger dan een verbinding via een gewone landlijn.

Besparing t.o.v. gewone telefonie

Belangrijkste voordeel voor de meeste ondernemers zal zijn dat internet bellen goedkoper is. Uiteraard maakt het dan wel verschil hoe intensief je de telefoon gebruikt. Bij een groter aantal gebruikers bespaar je geld op het aantal verbindingen. Voor het bellen via internet betekent dit slechts meer data, en dat valt binnen je internetabonnement. Leveranciers zoals 10Telecom, kunnen je informeren over de voordelen voor jouw specifieke situatie.

Bellen via internet is net als de komst van de cloud, een moderne manier van communiceren. Ten opzichte van de traditionele vaste telefonie, is internet bellen al snel goedkoper. Daarnaast zijn er veel meer mogelijkheden voor wat betreft aantal gebruikers en alternatieve locaties. En bij de meeste systemen kun je op eenvoudige manier zelf je centrale inrichten.

Share.

About Author

mm

In deze tijd is iedere ondernemer druk, er is vaak tijd tekort om alles klaar te krijgen. Daarom is het belangrijk om efficiënter te gaan werken. Vanuit mijn ervaringen help ik ondernemers met effectiviteit in het werk. Daarnaast kan ik veel randzaken overnemen.

Leave A Reply