Wat doen wij dit jaar?

Ieder jaar doemt in elke organisatie weer diezelfde vraag op: ‘Wat doen we met Kerst en Nieuwjaar?’. Hebt u er al over nagedacht? Kunt u nog originele marketingacties bedenken? De economie brengt natuurlijk de nodige restricties met zich mee. Maar stel dat uw concurrenten een kerstmarkt organiseren, dan kunt u toch niet achterblijven?! U zult ook leuke kersthuisjes moeten kopen en meedoen met de kerstmarkt.

Houdt u het gewoon op een standaard huis-tuin-en-keuken kerstkaart? Spreekt u iedere relatie persoonlijk aan? Of denkt u zelfs aan een uniek kerstgeschenk voor relaties.

Wie denken in uw bedrijf na over de feestdagen?

In veel bedrijven met meerdere personeelsleden wordt een commissie samengesteld. Het personeel denkt mee over representatieve aandenkens voor de feestdagen. Het gaat dan om attenties voor zowel de externe relaties, als het personeel en andere interne relaties.

Hoe gaat dat bij uw bedrijf? Houden directie en management een stevige vinger in de pap? Of is het hele proces gedelegeerd? Zijn er marketingmedewerkers bij betrokken? Dit heeft allemaal invloed op het effect van uw geschenk.

Wordt een Kerstgeschenk door relaties nog wel gewaardeerd?

U vraagt zich misschien toch af wat het nut is van een investering als deze. Het economische tij zit niet mee. Moet je niet juist op dit soort extra’s gaan bezuinigen?

De keerzijde is, dat (zeker persoonlijk getinte) Kerstgeschenken waardering uitdrukken. En als uw relatie zich gewaardeerd voelt, heeft dat een positief effect op de duur en de verdere kwaliteit van die relatie. De kost gaat ook hier voor de baat uit.

Het einde van het jaar is het einde niet

De conclusie is: een origineel Kerstgeschenk is iets waar men nog lang aan denkt.
Een aardig woord van vrede en rust, stelt zelfs uw portemonnee straks gerust.

Prettige Kerstdagen en een Gelukkig Nieuwjaar!

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Comments are closed.