Hoewel Google met Android al jaren de mobiele consumentenmarkt domineert, het heeft inmiddels een marktaandeel van zo’n 75 procent, wil het op de zakelijke markt nog niet echt vlotten. Daar is het vooralsnog Apple dat met iOS de klok slaat, terwijl Google het met een aanzienlijk kleiner marktaandeel moet stellen. Een enorm verschil dus, hoe is dat te verklaren?
1. Beveiliging
Een van de belangrijkste redenen waarom Android het op de zakelijke markt minder goed doet dan iOS is de enigszins gebrekkige beveiliging. Doordat Google zich jarenlang vooral op de consumentenmarkt heeft gericht, heeft de beveiliging van het besturingssysteem wat minder aandacht gekregen. In het bedrijfsleven is een goede beveiliging echter van groot belang en op dat punt schiet Android op dit moment nog tekort. Vooral Samsung lijkt met zijn eigen Android-schil wel steeds meer in te zetten op beveiliging, zo heeft het Samsung Knox en zijn de nieuwste modellen als de Galaxy S7 uitgerust met een vingerafdrukscanner, maar ook deze toestellen zitten wat betreft versleuteling nog niet op het niveau van Apple en standaardapplicaties voor beheer op afstand ontbreken. Daarnaast heeft de meest gebruikte applicatiewinkel, Googles Play Store, een aanzienlijk minder streng keuringsbeleid dan Apples App Store met alle problemen van dien.
2. Updatebeleid
Een ander belangrijk punt waarop Android het voor ondernemers laat afweten is het updatebeleid. Waar Apple-producten na het verschijnen van een update voor het besturingssysteem vrijwel direct een update ontvangen, komt het bij Android regelmatig voor dat een update voor het besturingssysteem pas na maanden, of in het ergste geval zelfs helemaal niet, verschijnt voor een groot aantal apparaten. En dat kan voor ondernemers problematisch zijn, aangezien het beheren van verschillende versies van het besturingssysteem doorgaans meer tijd kost en oude versies van het besturingssysteem bovendien bekende kwetsbaarheden kunnen bevatten (denk bijvoorbeeld aan de Stagefright-bug).
3. Applicaties
De derde en laatste reden voor de geringe populariteit van Android bij ondernemers is het gebrek aan goede applicaties voor professionele gebruikers. Dit komt waarschijnlijk enerzijds doordat Google zelf, in tegenstelling tot Apple, geen zakelijke applicaties meelevert met het besturingssysteem, anderzijds doordat het aantal zakelijke gebruikers relatief laag is waardoor externe softwareontwikkelaars er eerder voor kiezen om applicaties voor iOS te ontwikkelen. Hoewel er de laatste tijd wel steeds meer zakelijke applicaties voor Android verschijnen, is het verschil in beschikbare zakelijke software voor de besturingssystemen nog altijd vrij groot.
Toekomst
Nu Google de consumentenmarkt voor een groot deel in handen heeft, lijkt een logische volgende stap om ook de zakelijke markt in handen te krijgen. Daarvoor zal het echter wel eerst de bovenstaande punten moeten aanpakken. Een eerste stap in die richting lijkt de zoekgigant binnenkort al te zetten, Android N zal waarschijnlijk betere beveiliging krijgen en er wordt overwogen een ranglijst van het updatebeleid van Android-fabrikanten op te stellen. Een toekomst waarin we Android niet alleen thuis, maar ook op kantoor gebruiken, is dan ook zeker niet ondenkbaar.