Dit artikel is onderdeel van een reeks artikelen over ondernemers die zelf meer vertellen over hun onderneming. Iedere branche kent wel ondernemers met een manier van doen die hen succesvol maken. In dit artikel spreken we met Henry Blommers van Executive Flight. Een combinatie van passie voor vliegen en ondernemen.
1. Wil je in het kort omschrijven hoe Dutch Aviation Partner is ontstaan en wat jullie doen? Wat maakt jullie uniek?
Onze onderneming is onderdeel van Executive Flight, welke is ontstaan in 2008 zonder over kapitaal te beschikken. Terwijl erg veel bedrijven failliet gingen hebben wij de stap gezet. Onze unieke manier van ondernemen is dat wij alles inhuren wat we nodig hebben. Dit betreft vliegtuigen, simulatoren, instructeurs, piloten en zelfs vergunningen. Door deze constructie kunnen wij voordelig opereren. Het Ryanair concept, van het elimineren van alle bijzaken, hebben wij succesvol vertaald naar de kleine luchtvaart.
2. Jullie verkopen ook privévliegtuigen, gebaseerd op het feit dat privé vliegen niet duurder hoeft te zijn dan reizen met reguliere verkeersvluchten incl. bijkomende kosten. Wat zijn de grootste voordelen?
Wij vliegen op het tijdstip dat de klant wil gaan vliegen. Hiermee is een klant niet aan een vaste tijd gebonden en is er geen sprake van wachttijden. De huurprijs is per vliegtuig, dus hoe meer mensen er mee gaan, hoe goedkoper de vlucht per persoon wordt. Wij vliegen naar meer dan 2.000 regionale vliegvelden in Europa. De kans is veel groter dat dit een taxiritje van de bestemming vandaan is. Wij zijn niet gebonden aan vaste bestemmingen, daarom is overstappen op een andere vlucht niet nodig. Ook bieden onze vliegtuigen meer comfort en ruimte dan een ‘gewone’ zitplaats op een lijnvlucht.
3. Uit wat voor mensen bestaat de doelgroep van Dutch Aviation Partner? Vraagt deze doelgroep ook meer op het gebied van luxe, comfort en discretie?
Onze voornaamste doelgroep bestaat uit mkb ondernemers. En dan met name de dga’s en managers van dit soort bedrijven. Deze doelgroep heeft geen behoefte aan champagne en kaviaar. Ze willen snel en comfortabel door Europa en daarbuiten reizen. Daarnaast zijn ze vrijwel de hele vlucht aan het werk. Uiteraard gaan onze mensen daar discreet mee om.
4. Steeds meer mkb’ers doen zaken door heel Europa en daarbuiten. Wat zijn de voordelen van een privé vliegtuig voor hen?
De belangrijkste voordelen zijn de korte tijd van huis naar bestemming, en het gemak van doorreizen naar meerdere bestemmingen. Zeker de ondernemers die in korte tijd meerdere leveranciers in buitenland willen bezoeken, zijn daarbij gebaat. Een reeks van vluchten van bijvoorbeeld Budel > Ulm > Hannover > Rotterdam is geen probleem voor ons. Als het bezoek ook maar een korte tijd duurt, staat het vliegtuig gewoon te wachten totdat we weer naar de volgende locatie kunnen vliegen. Hiermee kan de ondernemer meer bezoeken afleggen dan met reguliere lijnvluchten.
5. Jullie bieden een financiële constructie aan op basis van deeleigendom. Wat houdt dat precies in en wat is het grote voordeel?
Deeleigendom is met meerdere mensen investeren in een vliegtuig. Iedereen is dan eigenaar en kan gebruik maken van het vliegtuig. Uiteraard in onderling overleg. Als je met meerdere ondernemers investeert in een vliegtuig dan is dat per investeerder goedkoper dan wanneer je alleen een compleet vliegtuig koopt. Vervolgens worden er met meerdere eigenaren en gebruikers, meer vlieguren gemaakt. De vaste kosten zijn dan per vlieguur lager.
6. Privévliegtuigen worden goedkoper in aanschaf. Hoe kan ondernemend Nederland daar zijn voordeel mee doen? En wat kan Dutch Aviation Partner daarin betekenen?
Wat Dutch Aviation Partner doet is het helpen van onze klanten met de aanschaf, deeleigendom of lease van een privévliegtuig. Wij zijn een onafhankelijke dienstverlener die op basis van een ‘open book calculatie’ klanten adviseert en voor ze bemiddeld. Wij zijn niet alleen vlieg-professionals maar ook ervaren mkb ondernemers. Maar dan wel met een groot internationaal netwerk en daarom in staat om de beste deals te vinden.
7. Na jaren ondernemen en werken met ondernemers heb je ongetwijfeld al veel meegemaakt. Heb je nog algemene tips voor andere ondernemers?
- Zorg dat je zo min mogelijk afhankelijk bent van leveranciers;
- Reputatiemanagement is de sleutelfactor voor het ondernemen;
- De webmarketing heeft continu aandacht nodig;
- Doe niet teveel backoffice projecten tegelijkertijd;
- Vind goed personeel en houd deze vast.
Wil je meer weten over Henry Blommers en zijn onderneming? Kijk dan op de website van Dutch Aviation Partner.
Wil je ook aan het woord in deze categorie? Neem dan contact met ons op.