Een e-bike van de zaak wordt steeds populairder. Niet zo heel erg gek, want het rijden op de fiets is zo goed als gratis. Natuurlijk kost een fiets ook veel minder onderhoud dan een auto. En daarbij komt ook nog eens dat het gezond is voor de werknemers. Ze blijven daardoor beter fit, terwijl ze toch sneller op de fiets stappen dan ze zouden doen met een gewone fiets. Een e-bike heeft dus verscheidene voordelen. Maar hoe zit het eigenlijk met een e-bike van de zaak? Wie betaalt nu eigenlijk wat?

1.      Lease

Er zijn tegenwoordig ook lease-fietsen verkrijgbaar. Heel leuk, maar dat betekent natuurlijk wel dat je bijtelling moet betalen. Deze is gelukkig wel vele malen lager dan de bijtelling van een auto. Er zijn twee manieren om de kilometerstand bij te houden bij zakelijk en privé gebruik:

  • Je houdt het aantal gereden kilometers bij (dat doen maar weinig mensen)
  • Je berekend een bepaald percentage van de gereden kilometers dat zakelijk is. Dit moet je wel aannemelijk kunnen maken. Bijvoorbeeld wanneer je de fiets voor 70% zakelijk gebruikt en 30% privé.

De bijtelling wordt op een relatief ingewikkelde manier berekend, want het aantal gereden kilometers en de waarde van de fiets spelen beide een rol. Maar feit blijft dat de fiets altijd goedkoper is dan een lease auto van de zaak.

2. Koop

Je baas kan ook besluiten een aantal e-bikes te kopen en die aan zijn werknemers te geven. Dit kan door de belastingdienst worden gezien als bonus of als noodzakelijke uitgave. Daardoor kan de e-bike in een goedkope klasse vallen of in de ‘vrije ruimte’, waardoor het een belastingtechnisch voordeel is. Bij het kopen van een e-bike moet je werknemer echter wel akkoord gaan. Vaak leidt dit tot gesteggel over kilometervergoeding en de kosten van het onderhoud van de fiets. Toch is ook dit heel wat goedkoper dan het regelen van een leaseauto of auto van de zaak.

3. Kilometervergoeding

Voor de werkgever is het natuurlijk heel fijn dat er geen kilometervergoeding meer nodig is. Een fiets rijdt tenslotte gratis, toch? Veel werkgevers rekenen echter wel een kleine vergoeding, aangezien de fiets natuurlijk ook slijt. Bovendien kan er ook een “stimulerings-vergoeding” worden gegeven: een kilometervergoeding van de baas die vooral bedoeld is om mensen te stimuleren te blijven fietsen. Een vergoeding tot €0,19 mag gewoon belastingvrij worden gegeven. Tenslotte krijgen de werknemers zo ‘gratis geld’ omdat ze het niet kwijt zijn aan benzine. Overigens moet je als werkgever ook in sommige gevallen zorgen voor alternatief vervoer wanneer een werknemer bijvoorbeeld niet kan fietsen wegens gezondheidsredenen.

Een e-bike van de zaak kan heel voordelig uitpakken, zowel voor werknemers als werkgevers. Je kunt bijvoorbeeld de kilometervergoeding laten zakken, zodat je werknemers nog wel gestimuleerd worden maar jij toch geld bespaart. Bovendien heb je vele malen minder kosten en zijn je werknemers gezonder. Wonen je werknemers binnen een straal van 20 kilometer van hun werk, dan is een e-bike heel goed te doen. Bovendien komen je werknemers dan ook netjes op tijd, want ze kunnen alle files gemakkelijk ontwijken. Ben je ZZP’er? Ook dan kun je voordelig een e-bike aanschaffen, want die wordt dan gezien als investering met afschrijving. Hou er wel altijd rekening mee dat de wet- en regelgeving van e-bikes is veranderd per 1 januari 2017!

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply