Wanneer je start met jouw bedrijf is het aan te raden om een SWOT-analyse op te stellen. Ook als je al een tijdje bezig bent als ondernemer kan het raadzaam zijn om deze analyse een update te geven. In de SWOT-analyse staan de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van de onderneming op een rij. Daardoor zie je in één oogopslag waar je als ondernemer met jouw onderneming aan kunt werken. Het vormt een handig hulpmiddel om de hoeveelheid interne en externe informatie op een overzichtelijke manier te bundelen. Heb je al een keer een analyse gemaakt? In dit artikel leggen we uit hoe het werkt!

Wat staat er in een SWOT-analyse

Een SWOT-analyse is een kwadrant waarin je als ondernemer de sterktes, zwaktes, bedreigingen en kansen van het bedrijf op een rij zet. Aan de ene kant staan de interne factoren die invloed hebben op de onderneming, die factoren vormen de sterktes en zwaktes van het bedrijf. Aan de andere kant heb je de externe factoren, deze factoren van buitenaf beïnvloeden de manier waarop het bedrijf kan ondernemen, groeien en ontwikkelen. De informatie die hier staat, valt onder de noemer bedreiging of een kans. Faillissementen van concurrenten kunnen bijvoorbeeld kansen vormen, terwijl een economische crisis een bedreiging kan zijn (indien van toepassing op jouw bedrijf). Innovatieve apparatuur en veel kennis in het team, vormen sterktes van het bedrijf. Een zwakte kan zijn dat het bedrijf over een kantoorpand beschikt wat niet goed bereikbaar is of dat het netwerk erg klein is. Als je dit weet, dan kan je inspelen op deze informatie door bijvoorbeeld te gaan werken aan het opbouwen van een stabiel en sterk netwerk de komende periode.

Wat doe je vervolgens met een SWOT-analyse?

Aan de hand van de SWOT-analyse kan je verschillende activiteiten verrichten, waaronder het opstellen van een goede strategie van de onderneming. Je ziet namelijk in één oogopslag op welke manier je kunt groeien als onderneming (de zwaktes vormen punten waarop je je kunt ontwikkelen bijvoorbeeld) en waar je op in kunt spelen om in de toekomst nog beter te worden. Op die manier kan je ook een sterkere positie bemachtigen en krijgt jouw onderneming een boost. Ook is het prettig om stil te staan bij wat er al goed gaat, zodat je deze factoren kunt stabiliseren indien dat mogelijk is. Een SWOT-analyse biedt niet alleen kansen tijdens het opstarten van de onderneming, maar ook wanneer je al een tijdje bezig bent met ondernemen en je graag the next level met jouw bedrijf. Door te analyseren en te evalueren, merk je nieuwe mogelijkheden die je kunt benutten. Veel succes!

 

Share.

About Author

Leave A Reply