Image default
Ondernemen

Een tweede bedrijf starten: kan dat, en hoe werkt het?

Als je als ondernemer de smaakt te pakken hebt of juist te maken met een onderneming die niet goed draait, kan het idee ontstaan om een tweede bedrijf te starten voor een ander product of andere dienst. Het klinkt eenvoudig, gewoon een tweede bedrijf beginnen. Maar kan dat wel? En hoe werkt als het je een tweede bedrijf wilt beginnen?

Kamer van Koophandel

Om een bedrijf in te schrijven, moet je naar de Kamer van Koophandel. Deze zullen je echter vertellen dat je geen tweede bedrijf kunt inschrijven op je naam als zelfstandig ondernemer. In feite heb je je namelijk de eerste keer niet als bedrijf, maar als ondernemer ingeschreven. Dat kun je geen tweede keer doen als al ingeschreven staat als zelfstandig ondernemer bij de Kamer van Koophandel. Maar niet getreurd, de oplossing is relatief eenvoudig.

Extra bedrijfsactiviteit

Je vraagt je wellicht af hoe het kan dan anderen wel meerdere ondernemingen met verschillende bedrijfsnamen kunnen hebben, terwijl je geen tweede bedrijf kunt inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Dat zit zo: hoewel je geen tweede bedrijf kunt inschrijven, kun je wel extra bedrijfsactiviteiten toevoegen aan je inschrijving als ondernemer. Daar kun je ook nieuwe handelsnamen (oftewel bedrijfsnamen) aan koppelen. Dit kun je eigenlijk onbeperkt doen. Uiteraard moeten alle handelsnamen wel voldoen aan de regels van de Handelsnaamwet en kunnen anderen bezwaar maken als jouw nieuwe handelsnaam te veel op die van hen lijkt. Het aanpassen van je bedrijfsgegevens in het Handelsregister, inclusief het toevoegen van een nieuwe bedrijfsactiviteit of een extra bedrijfsnaam, is kosteloos.

Andere rechtsvormen

Naast het opgeven van extra bedrijfsactiviteiten en handelsnamen, is er nog een andere manier om een tweede bedrijf op te geven bij de Kamer van Koophandel. De beperking van het niet mogen inschrijven van meerdere bedrijven op één naam, geldt namelijk voor de rechtsvorm. Als natuurlijk persoon met een eenmanszaak kan dit niet. Maar je kunt wél naast een eenmanszaak bestuurder zijn van een andere rechtsvorm. Bijvoorbeeld een vennootschap onder firma (vof) of een besloten vennootschap (bv). Natuurlijk is het wel zo dat andere rechtsvormen anders in elkaar zitten en er eigen set regels en wetgeving op van toepassing zijn. Onderzoek dit goed voordat je een nieuwe rechtsvorm kiest.

Boekhouding aanpassen

Wanneer je nieuwe bedrijfsactiviteiten onder een nieuwe handelsnaam plaatsvinden en totaal anders zijn dan je huidige activiteiten, is een gescheiden boekhouding tot op zekere hoogte wenselijk. Uiteindelijk heb je de gebundelde gegevens nodig voor je belastingaangiften, maar het is wel aan te raden om de uren, omzet, kosten, btw en het bedrijfsresultaat per activiteit apart te kunnen bepalen en vastleggen. Dat geeft je ook per bedrijfsactiviteit inzicht in je financiële positie. Met een nieuwe handelsnaam is ook een nieuwe, aparte huisstijl met een eigen factuur- en offertesjabloon praktisch. Dit is wel zo duidelijk voor je klanten, maar ook voor je eigen administratie.

Extra zakelijke bankrekening

Wanneer je facturen stuurt met verschillende bedrijfsnamen, is het niet praktisch en zelfs ronduit verwarrend wanneer de bedrijfsrekening waarmee je betaalt en betalingen ontvangt op een andere handelsnaam staan. Daarom is het aan te raden om ervoor te kiezen om een extra zakelijke bankrekening te openen voor je nieuwe bedrijfsactiviteit. Er bestaan mogelijkheden om rekeningen automatisch te koppelen als ze bij dezelfde bank zijn. Houd er wel rekening mee dat je ook voor die extra zakelijke rekening kosten maakt.

Belastingaangiften

We noemden de belastingaangiften al. Wanneer je een nieuwe bedrijfsactiviteit toevoegt aan de onderneming die je ingeschreven hebt bij de Kamer van Koophandel, doe je je belastingaangiften als natuurlijk persoon. Dat betekent dat je de financiële zaken van verschillende bedrijfsactiviteiten onder verschillende handelsnamen wel moet bundelen in één aangifte. Bij andere rechtsvormen zit dit anders. Als je bedrijf rechtspersoonlijkheid heeft, bijvoorbeeld bij een bv of nv, betaal je vennootschapsbelasting. Bij een vof rekent iedere vennoot af met de Belastingdienst af via de inkomstenbelasting.

Het beginnen van een tweede bedrijf zit dus wellicht iets anders in elkaar dan je verwacht had. Dat hoeft geen reden te zijn om af te zien van nieuwe activiteiten, want eigenlijk is het redelijk overzichtelijk. Maar vaak is wat naar de buitenwereld toe een aparte onderneming lijkt op papier dus onderdeel van dezelfde onderneming, met enkel een andere handelsnaam.

Related posts

7 tips om klantenloyaliteit te verhogen

Sander

Een goede zorgverzekering voor ZZP’ers

Danny

Stadium van greenwashing voorbij, duurzaam ondernemen is noodzakelijk!

Dion

Leave a Comment