Sommige mensen hebben het ondernemen in hun bloed zitten. Ben jij erachter gekomen dat je de smaak helemaal te pakken hebt en je wilt doorpakken? Dan zie je misschien nog nieuwe mogelijkheden die je kunt ontplooien in de vorm van een tweede bedrijf naast je huidige onderneming. Je zou niet de eerste zijn die daaraan begint. Sommige mensen hebben zelfs wel meer dan twee bedrijven op hun naam staan. Maar als je dan die stap wilt gaan nemen om een tweede bedrijf te starten, wat moet je daar dan voor doen? We bespreken een aantal belangrijke zaken om je mee bezig te houden.
Een doordacht plan
Een nieuw bedrijf starten is niet iets om op een impuls te doen. Er zitten namelijk financiële consequenties aan, dus moet je er zorgvuldig en serieus mee omgaan. Het is belangrijk om een doordacht plan te hebben voor je tweede bedrijf, ook als je al ervaring hebt met ondernemen. Je nieuwe onderneming moet immers wel toegevoegde waarde hebben. Ga ook na hoe het zich onderscheidt van je huidige onderneming en wat de mogelijke synergievoordelen tussen de bedrijven zouden kunnen zijn. Kom je tot de conclusie dat je nieuwe idee echt een aparte onderneming moet zijn, dan moet je mogelijk opnieuw de markt analyseren, je doelgroep bepalen én je verdienmodel uitwerken.
Een rechtsvorm kiezen voor je tweede bedrijf
Je zult een rechtsvorm moeten kiezen voor je tweede bedrijf. Die hoeft niet hetzelfde te zijn als die van je eerste onderneming. Je kunt voor je tweede bedrijf een aparte rechtspersoon oprichten, maar je kunt het bedrijf ook als een onderdeel van je bestaande onderneming laten functioneren. Je kunt wat de Kamer van Koophandel (KvK) betreft niet twee eenmanszaken hebben, dus als je hiervoor kiest, zul je je tweede bedrijf moeten bijschrijven bij je huidige inschrijving als nevenactiviteiten. Besef dat je dan dus voor al je activiteiten dezelfde aansprakelijkheid draagt en beide op je persoonlijke aangifte inkomstenbelasting terugkomen, wat van invloed kan zijn op je belastingtarief. Wil je liever de risico’s scheiden, dan kun je een besloten vennootschap (bv) oprichten. Dat is ook de beste keuze als je investeerders wilt aantrekken. Als je al een bv hebt, kun je overwegen een holdingstructuur op te zetten. Dan fungeert je huidige bv als moederbedrijf en opereert je tweede bedrijf als dochterbedrijf. Wees verstandig en laat je adviseren door een accountant of belastingexpert om hierin de beste keuze te maken.

Registreer je tweede bedrijf bij de KvK
Wat voor rechtsvorm je uiteindelijk ook kiest, je zult in ieder geval langs de Kamer van Koophandel moeten om je nieuwe activiteiten aan te melden, anders vraag je om juridische problemen. Bij het aanmelden bij de KvK moet je ook aangeven of je tweede bedrijf volledig onafhankelijk is van je eerste of dat het er als nevenactiviteit aan gekoppeld is. Net als bij je eerste onderneming, moet je voor je tweede bedrijf een unieke handelsnaam kiezen. Ook wil de Kamer van Koophandel uiteraard dat je duidelijk vermeld in je inschrijving welke activiteiten het nieuwe bedrijf uitvoert.
Houd aparte administraties bij
Zoals je als het goed is weet, ben je als ondernemer verplicht om er een deugdelijke administratie op na te houden. Dat geldt net zo goed voor je tweede bedrijf als voor je eerste bedrijf. Wees daarbij niet gemakzuchtig en behandel je ondernemingen als aparte entiteiten, ook als het op papier om nevenactiviteiten gaat met je wel onder een andere handelsnaam opereert. Scheidt de financiën van je tweede bedrijf strikt van die van je eerste onderneming, onder andere door een aparte zakelijke bankrekening te openen. Daarmee kun je een hoop verwarring en gedoe voorkomen wanneer je een belastingaangifte moet doen. Bovendien geven gescheiden administraties een duidelijk inzicht in de prestaties van je afzonderlijke bedrijven. Als je zelf je boekhouding doet, is het handig om software te gebruiken die meerdere bedrijven ondersteunt. Dan kun je een stuk efficiënter werken.
Draag zorg voor een deugdelijke verdeling van tijd en focus
Wanneer je een tweede bedrijf start, betekent dit dat je jezelf meer werk op de hals haalt. Je kunt jezelf niet klonen, dus je moet het met dezelfde beschikbare tijd en energie nu allebei gaan doen. Je wilt uiteraard dat allebei je ondernemingen succesvol zijn, en niet alleen het nieuwe bedrijf. Dat houdt in dat je echt goed moet opletten dat je je tijd, energie en focus goed verdeeld over beide ondernemingen, zodat ze allebei een eerlijke kans hebben. Het is natuurlijk ideaal als je de mogelijkheid hebt om werk te delegeren aan anderen. Maar als dat niet het geval is, moet je je bij voorbaat al afvragen of je überhaupt voldoende tijd aan beide bedrijven kunt besteden. Je moet immers niet iets aangaan wat in de praktijk onmogelijk gaat zijn. Onderzoek of je eventueel links en rechts automatiseringstools kunt inzetten die je werk sneller en makkelijker kunnen maken.
Begin dus niet als een kip zonder kop aan je nieuwe bedrijf. Er komt heel wat bij kijken. Je moet belangrijke beslissingen maken die consequenties hebben. Je moet aan je administratieve verplichtingen kunnen voldoen. En je moet natuurlijk simpelweg beide bedrijven draaiende kunnen houden. Want dat is toch een minimale voorwaarde wanneer je een bedrijf op je naam zet. Zorg dat je alles goed in beeld en op een rijtje hebt voordat je echt stappen gaat ondernemen naar diversificatie van je zakelijke activiteiten.