Image default
Commercieel Nieuws Tech

Het effect van streamingsdiensten t.o.v. televisie

We zijn met zijn allen al steeds meer gewend om in de cloud te werken. Deze verschuiving vindt zakelijk ook steeds meer plaats. Een soortgelijke ontwikkeling is de verschuiving van traditionele televisie naar streamingdiensten. Hoewel de televisie zoals we die kennen, niet zomaar zal verdwijnen. Maar de komst van streamingsdiensten heeft wel gevolgen.

Traditionele televisie

De televisie die we allemaal kennen is een communicatiesysteem voor het verzenden van beeld en geluid. Dit signaal wordt voornamelijk uitgezonden via de kabel-tv, satelliet en tegenwoordigcglasvezel. De programmering omvat enkele publieke omroepen en daarnaast commerciële zenders. Het verdienmodel is vooral gebaseerd op reclame inkomsten. De content moet of door de zenders worden gemaakt of ingekocht van productiemaatschappijen.

Streamingsdiensten

Streamingdiensten zijn aanbieders zoals Netflix, HBO, Videoland en Amazon Prime. Hoewel de laatste nog niet in Nederland beschikbaar is. De streamingsdiensten zenden alleen ‘on-demand’ uit. Dit betekend dat je als abonnee kunt kiezen wat je wilt. Waar en wanneer je dat wenst. Het is aan de streamingsdiensten om content te leveren die jij als consument verlangt. De inkomsten worden vooralsnog gehaald uit de abonnementsprijzen. Met name Netflix staat erom bekend dat zij zelf film en series maken om hun klanten van beeld te voorzien.

Het effect

De komst van streamingsdiensten heeft gevolgen voor de traditionele televisie. Het is namelijk voor de kijker prettig dat je favoriete serie niet wordt onderbroken door reclame. Daarnaast kun je kijken wanneer jij wilt. Hoewel ‘gewone’ televisie daar ook wel een beetje in mee kan met de functies zoals Smart-tv en opnemen etc. Het gemak en de lage abonnementsprijzen maken streamingsdiensten aantrekkelijker. Een ander gevolg is de prijs van de content. Bedrijven zoals Netflix en HBO blijken veel meer te willen betalen voor films en series. Dit maakt het voor tv-zenders ook duurder om content in te kopen.

Toekomst

De komende jaren zal deze trend zich voort blijven zetten. Er zijn al huishoudens die hun tv-abonnement opzeggen omdat deze (relatief) dure dienst nauwelijks meer wordt gebruikt. Echter heeft de ‘traditionele’ televisie nog altijd content die dicht bij het dagelijkse leven staat. Daarnaast zijn er live sportuitzendingen en praatprogramma’s die je vaak alleen op tv kunt kijken. Als streamingsdiensten dit gaan overnemen, wordt de ‘gewone’ televisie dienst waarschijnlijk overbodig. Wel is het dan onvermijdelijke dat streamingsdiensten dan minimaal net zo duur worden. De inhoud moet immers worden gemaakt.

Streamingsdiensten veranderen het kijkgedrag van de consument. De televisieprogrammering en techniek moet daar wel in meegaan om te kunnen blijven bestaan. Zolang er echter unieke en interessante content wordt aangeboden zal televisie nog wel bestaansrecht hebben.

Related posts

Spuitgieten, wat is dat?

Danny

Tekort aan technisch personeel – de oorzaken

Mathijs

Brand awareness vergroten: 5 tips

Dion

Leave a Comment