Wellicht ben je net een eigen onderneming begonnen. Of je gaat al een tijdje mee, maar je hebt nooit aandacht in de huisstijl van je bedrijf gestoken. Je eigen huisstijl ontwikkelen is dus de volgende stap. Een eigen stijl is een belangrijk onderdeel van de marketing van je onderneming. Je denkt dan aan zaken zoals een logo, visitekaartjes, flyers, website en dergelijke. Om je hierbij te helpen hebben we een overzicht van de verschillende stappen die je helpen met het ontwikkelen van je eigen huisstijl.

Stap 1: Bepaal je budget

De mogelijkheden om je bedrijf een eigen stijl te geven zijn ongekend. Dat is op zich gunstig maar zoals bij de meeste zaken in het leven, heeft ieder middel zijn prijs. Daarom is het goed dat je een budget reserveert wat je maximaal wil uitgeven voor een nieuwe stijl.

Stap 2: Ken je doelgroep

Het klinkt wellicht logisch maar kunt niet met visitekaartjes aankomen met kleine autootjes, als je autoleasecontracten verkoopt aan grote bedrijven. Een website met koude zakelijke kleuren werkt niet als je een peuterspeelzaal wilt promoten. Het is dus zaak dat je weet wie je wilt bereiken. Het belangrijkste doel van je eigen huisstijl is laten zien wie je bent, en dit op een professionele manier aan je doelgroep laat zien.

Stap 3: Kies je kleuren

Het klinkt voor veel mensen niet echt belangrijk, maar een kleur kan veel doen. Iedereen heeft, wellicht onbewust, een kleur die hem het beste ligt. Zoek dat uit, en zoek een contrasterende kleur daarbij. Het kleurenspectrum biedt veel mogelijkheden, maar het straalt ook een gevoel uit. Google maar eens op kleurenspectrum met de zoekterm gevoel.

Stap 4: Kies je producten

Hiermee bedoelen we dat je een selectie maakt van de middelen waarvoor de huisstijl geldt. De volgende zaken zijn de meest voorkomende:

  • Visitekaartjes;
  • Website;
  • Briefpapier:
  • Enveloppen;
  • Sociale Media pagina`s;
  • Bedrijfsauto`s;
  • Flyers;
  • Foldermaterieel;
  • Pennen;
  • Kladblokken;
  • USB-Sticks;
  • Etc.

Als je weet voor welke producten je huisstijl gaat gelden, dan kun je rekening houden met de juiste formaten, kleuren en dergelijke.

Stap 5: Zorg voor een logo

Het spreekt voor zich dat je een logo nodig hebt. De basis van je eigen huisstijl is een logo. Als je nog geen logo hebt, kun je er één ontwerpen. Ben jezelf niet creatief en heb je niemand in je omgeving die je daarbij kunt helpen, dan kun je dit uitbesteden. Er zijn reclamebureau`s die je kunnen helpen om je volledige huisstijl te bedenken. Dit is echter behoorlijk prijzig, dus je kunt overwegen om alleen het logo extern te laten ontwikkelen.

Stap 6: Je eigen huisstijl ontwikkelen

Op basis van deze gegevens kun je je eigen stijl ontwerpen. Wees pas tevreden als je alle eisen hebt gecombineerd en als je er een goed gevoel bij hebt. Toch mag je stijl best wel knallen. Het moet tenslotte zorgen dat het de aandacht van je onderneming trekt.

Stap 7: Laat je huisstijl door je omgeving beoordelen

Je denkt misschien zelf dat je precies hebt gevonden wat je nodig hebt. Toch kunnen andere mensen daar een andere kijk op hebben. Een goede manier om dit te testen is om je ontwerp aan enkele mensen in je omgeving voor te leggen. Hoor eens wat zij ervan vinden. Wellicht kun je nog iets wijzigen om een betere stijl uit te stralen. Bedenk wel dat je stijl best uitgesproken mag zijn.

Stap 8: Drukwerk bestellen

Als je de voorgaande stappen hebt doorlopen kun je je drukwerk laten maken. Als alles is doorgegeven aan de leverancier kun je voor het drukken het beste het ontwerp nog eens controleren. Normaal gesproken bestel je grote aantallen, dus moet het ontwerp wel goed zijn. Het zou vervelend zijn als je een doos flyers hebt waarvan de boodschap niet overkomt.

Op basis van deze stappen moet je in staat zijn om een mooie eigen huisstijl te ontwikkelen. Ben je niet zo zeker van je zaak, dan kun je altijd kleine aantallen bestellen van het promotiemateriaal. Dit kost wat meer, maar dan kun je altijd nog veranderen zonder met grote aantallen onnodige visitekaartjes, flyers en dergelijke, te blijven zitten.

Share.

About Author

mm

In deze tijd is iedere ondernemer druk, er is vaak tijd tekort om alles klaar te krijgen. Daarom is het belangrijk om efficiënter te gaan werken. Vanuit mijn ervaringen help ik ondernemers met effectiviteit in het werk. Daarnaast kan ik veel randzaken overnemen.

Leave A Reply