Het ondernemerschap komt in allerlei vormen voor. Ondanks de berichten dat de zakelijke dienstverlening ook dit jaar weer zal groeien, zijn er meer groeimarkten. De bouwnijverheid en de industrie groeien ook steeds verder. Ook de modebranche staat niet stil. Ga je bijvoorbeeld een eigen kledinglijn opzetten? Met dit artikel helpen we je op weg om dit doel te bereiken. D.m.v. het stappenplan kun je goed voorbereid aan de slag gaan.

1. Een eigen kledinglijn opzetten begint met een plan

Het klinkt zo logisch, maar begin met een plan. In je ondernemingsplan moeten de onderstaande onderwerpen zijn opgenomen:

  • Wat zijn je ideeën?
  • Wat zijn je doelen?
  • Wie zijn je afnemers?
  • Wat zijn de verwachte kosten?
  • Wat zijn de verwachte inkomsten?
  • Waar ga je jouw onderneming vestigen?
  • Wat onderscheid je van de concurrentie?
  • Weet je wat je marketingplan gaat kosten?

Je kunt in je hoofd wel weten wat je met je bedrijf voor hebt. Maar om deze informatie kort en krachtig over te brengen is er wel een lijstje nodig. Daarnaast wordt het van geldverstrekkers, en andere partijen verwacht, dat je in het kort je ondernemingsplan kan vertellen.

2. Regel de financiering

Op basis van je gemaakte plan is het zaak dat je een financieel plan maakt. Al heb je alle financiële middelen zelf beschikbaar, je kunt je geld maar één keer uitgeven. Zorg dat je per stap weet wat je uit moet geven. Reserveer ook een potje voor onvoorziene uitgaven. 25% van je budget klinkt veel. Maar er zijn zoveel zaken die je niet vooraf hebt bedacht. Als je financieel afhankelijk bent van een geldverstrekker moet je sowieso weten wat je minimaal nodig hebt. Vergeet daarin niet je eigen levensonderhoud in de periode waarin je geen inkomsten hebt.

3. Bedenk je marketingstrategie

Een goede marketing begint met een goede naam. Denk hier goed over na. Zoek goed op het internet of de naam die je bedacht wellicht al wordt gebruikt. Het is ook belangrijk dat je de naam door zoekmachine laat zoeken. Als de bedachte naam steeds uitkomt op een verkeerd onderwerp kun je wellicht beter een andere naam bedenken. Als de naam bij jou bekend is, moet hij ook bekend worden bij je publiek. Hiervoor moet je een marketingstrategie bepalen. Laat je hierin adviseren door professionals als dat binnen je budget valt. Kies een huisstijl die zowel bij je bedrijf als bij jou past.

4. Ontwerp je kledingcollectie

Voordat je kleding gaat maken moet je uiteraard een ontwerp hebben. Visualiseer je ontwerpen zodat je het een en ander kunt laten zien. Dit is ongetwijfeld één van de leukste stappen. Ga je een eigen kledinglijn opzetten, dan moet je wel origineel zijn. Zeker in dit vroege stadium van je onderneming is herkenbaarheid belangrijk. Daarnaast is het goed om één duidelijke stijl te hebben in je collectie. Houd rekening met de seizoenen. Kleding wordt al één of twee seizoenen van tevoren ingekocht door kledingwinkels.

5. Zoek kledingfabrikanten

Ga op zoek naar een goede kledingfabrikant. De kans is groot dat je terecht komt bij Aziatische aanbieders. Om het risico te spreiden kun je beter meerdere leveranciers een kleine opdracht geven. Informeer desnoods bij je concullega`s of zij een bepaald atelier aanraden. Door je opdrachten te verspreiden over meerdere leveranciers kun je op basis van je bevindingen een keuze maken voor een vaste leverancier.

6. Breng de kleding op de markt

Na je proefperiode, kun je grotere series laten maken. Breng je producten aan de man volgens je eerder bepaalde marketingstrategie. Kom je er in de praktijk achter dat je dat bij moet stellen, wees dan flexibel. Niet alles is van tevoren vast te leggen. Een goede verkoopmethode is adverteren op sociale media, en dit te koppelen aan je eigen webshop. Uiteraard hangt dit wel van je doelgroep af. Wees naast een enthousiaste kledingontwerper ook ondernemer. Als een bepaalde kledinglijn niet winstgevend is, neem er dan afscheid van. Je kunt het zelf nog zo mooi vinden, maar je onderneming gedijt op de lange termijn alleen bij winstgevende producten.

Ondernemer worden in de mode is een leuke onderneming. Wees je echter wel bewust van het grillige verloop van de trends. Je zult steeds weer met iets nieuws moeten komen. Probeer een bekend persoon te verbinden aan je kledinglijn. Hiermee wordt je sneller trendzetter, i.p.v. dat mee moet doen met de mode. Een eigen kledinglijn opzetten is een hele onderneming, maar als je het goed aanpakt, kun je er warmpjes bij zitten.

Share.

About Author

mm

In deze tijd is iedere ondernemer druk, er is vaak tijd tekort om alles klaar te krijgen. Daarom is het belangrijk om efficiënter te gaan werken. Vanuit mijn ervaringen help ik ondernemers met effectiviteit in het werk. Daarnaast kan ik veel randzaken overnemen.

Leave A Reply