Image default
Commercieel Eigen bedrijf Ondernemen Tips

Eigen schoonheidssalon beginnen: wat heb je nodig?

Je hebt besloten dat je voor jezelf gaat beginnen! Maar hoe start je hier precies mee? Kies je voor een salon aan huis of ben je van plan om een ruimte te huren? Wie is jouw doelgroep precies en hoe ga je ze bereiken? En welke kosten komen hierbij kijken en welke tarieven ga jij vragen voor behandelingen om winstgevend te zijn? We helpen je op weg met een aantal praktische tips.

Inschrijven Kamer van Koophandel

Je moet je als ondernemer inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Vanaf je inschrijving ben je officieel een ondernemer. Het valt aan te raden om direct vanaf het begin een goede administratie bij te houden en te zorgen voor de juiste verzekeringen. Als je een salon aan huis wilt beginnen, heb je toestemming nodig van de gemeente.

Richt de salon mooi in

Heb je al een ruimte op het oog om te huren? Of weet je welke ruimte in huis je mooi kunt inrichten als beauty salon? Dan komt het leuke gedeelte: de salon inrichten naar jouw wensen! Bestel deurbordjes om duidelijk te maken in welke ruimtes je klanten mogen komen en welke ruimtes enkel voor personeel geschikt zijn. Ook is het handig om naamplaatjes op te hangen bij de deur en bestickering aan te brengen op de ruiten, zodat je klanten in een oogopslag zien dat ze op het juiste adres zijn aangekomen.

Met rustgevende kleuren op de muren, wat kaarsen en geurstokjes en een ontspannen muziekje zorg je voor de juiste wellness sfeer.

Richt de salon mooi in

Doelgroep aanspreken

Je salon is klaar om de eerste klanten te verwelkomen! Maar hoe ga je deze klanten vinden? Nodig familie, vrienden en vrienden van vrienden uit voor de opening van jouw salon en deel kortingsbonnen uit voor de eerste behandeling. Zo kun jij wennen aan het ontvangen van klanten en kun je alvast wat goede referenties verzamelen! Mond-tot-mondreclame is een uitstekende manier om aan klanten te komen.

Online marketing inrichten

Zo goed als elke onderneming heeft een eigen website. Dit is het visitekaartje van je schoonheidssalon. Een eenvoudige website kan al genoeg zijn, met een homepagina met wat meer informatie over de salon, een pagina met alle behandelingen en tarieven en een contact pagina. Als je bedrijf groeit, kan het een goed idee zijn om een reserveringsmodule toe te voegen zodat klanten zelf hun behandelingen in kunnen plannen.

Social media biedt ook uitstekende mogelijkheden om reclame te maken voor jouw bedrijf. Maak gebruik van Facebook, Instagram of TikTok om je doelgroep aan te spreken en te werken aan je naamsbekendheid. Ten slotte meld je jouw schoonheidssalon aan bij Google Maps, zodat je eenvoudig te vinden bent.

Related posts

Creatieve incentives voor jonge werknemers

Mathijs

Slim boekhouden voor ZZP’ers

Danny Bijl

De negatieve kant van ondernemen

Danny

Leave a Comment