Image default
Commercieel Tech

Experiential marketing trends 2022/2023

Niet inzetten op de directe verkoop van het product, maar inspelen op de belevingswereld van de consument. Experiential marketing is dé manier voor bedrijven om mensen te binden aan hun werk. Experiential marketing beleefde een paar jaar geleden al een flinke opmars, en ondanks (of misschien wel mede dankzij) de coronapandemie is het einde van deze trend nog lang niet in zicht.

Drie grote experiential marketingtrends uitgelicht 

Drie grote experiential marketingtrends uitgelicht

Om potentiële nieuwe klanten te overtuigen van het doen van een aankoop moet tegenwoordig flink wat moeite gedaan worden. De concurrentie is namelijk altijd en overal aanwezig en dus is het zaak voor bedrijven om creatief te blijven en tegelijkertijd in te spelen op de behoeften van de markt.

Wanneer dit goed gebeurt en mensen met plezier terugkijken op hun ervaring, is de kans op duurzame binding van de klant met het merk een stuk groter. Ook de komende jaren is experiential marketing niet meer weg te denken in de marketingmix van bedrijven.

De pandemie heeft ervoor gezorgd dat bedrijven die zich bezig houden met experiential marketing nog creatiever moeten zijn. Immers, het neerzetten van een barretje met de merknaam op een festival was de afgelopen jaren niet mogelijk en veel indoor activiteiten en events konden geen doorgang vinden. En dus moest er een beroep gedaan worden op de creativiteit van merken. En die creativiteit zie je terug in de experiential marketingtrends van aankomend jaar:

Kunstinstallaties

Kunstinstallaties in de buitenlucht zijn een prima manier om je merk aan mensen te tonen, zonder dat zij het idee hebben dat ze naar een commercial zitten te kijken. Omdat er de laatste jaren niet alleen in huis is gewoond, maar ook is gewerkt kunnen mensen niet wachten om naar buiten te gaan. Kunstinstallaties zijn aantrekkelijk omdat ze tot de verbeelding spreken, je ze altijd kunt bezoeken, en het is makkelijk om er op afstand naar te kijken waardoor mensen onderling ook makkelijker afstand van elkaar kunnen houden.

Virtual experiential marketing

Dat veel evenementen geen doorgang hebben kunnen vinden betekent niet dat ze niet meer georganiseerd kunnen worden. Door de pandemie zijn de ontwikkelingen online in een stroomversnelling geraakt. Verbindingen zijn sneller geworden en er zijn nieuwe online concepten uitgerold. Bovendien zijn er heel veel mensen gewend geraakt om dingen in een online omgeving te doen. Een evenement dat voorheen in een bedrijfshal georganiseerd werd, kan nu online plaatsvinden.

‘Challenges’

Challenges

Ken je de ‘ice bucket challenge nog’? Deze uitdaging (challenge) waarbij mensen in zelfgemaakt filmpjes een emmer ijswater over hun hoofd leeg moesten gooien om meer bekendheid te geven aan de ziekte ALS werd een wereldwijde hype. Sindsdien zijn de challenges niet meer weg te denken. Het voordeel van challenges is dat je in zeer korte tijd en met weinig budget een heel groot publiek kan bereiken, zeker als de challenge viral gaat op social media.

Hoe zet ik als bedrijf experiential marketing in?

Je kunt als bedrijf natuurlijk zelf evenementen bedenken, maar hebben daar meestal weinig tijd voor. Om het goed aan te pakken kan daarom een Experiential agency in de arm genomen worden. Zo’n agency is gespecialiseerd in experiential marketing en weet als geen ander op welke manier consumenten merken het beste kunnen beleven.

Related posts

Automatisering

Danny

Succesvol ondernemen in crisistijd – 5 tips

Danny

Met een zakelijke lening de coronacrisis overleven

Danny Bijl

Leave a Comment