Image default
Tips

Focus op aftersales & service

Als je een product of dienst heb afgeleverd, is het van belang dat je je ook bezig houdt met de aftersales. Zeker met een technisch product, maar ook andere producten en diensten hebben wellicht nazorg nodig. Eerst een korte uitleg waarom het belangrijk is, en vervolgens noemen we enkele tips. Uiteraard zijn er branches of afzetmarkten waar eenmalige verkopen van toepassing zijn waar de nadruk op aftersales wat minder is.

Wat zijn de voordelen van de nazorg na de verkoop?

1. Klantrelatie opbouwen en onderhouden
Als de focus van je bedrijf op de verkoop ligt, dan is het belang van een loyale klantenkring groot. Klanten die jouw bedrijf waarderen en goed kennen, kiezen waarschijnlijk weer voor jouw product/dienst. In de commercie is de gunningsfactor (gelukkig) een belangrijk argument voor klanten om bij jou te kopen. Om deze loyaliteit te kweken in je klantenkring is het van belang dat je na de verkoop en levering nog steeds contact houdt met de klant.

2. Omzet uit service of onderhoud
Veel producten maar ook sommige diensten, hebben na de installatie/implementatie, onderhoud nodig. Het is voor het belang van je eigen onderneming als je periodiek onderhoud kunt uitvoeren. Denk hierbij aan het vervangen van filters, afdichtingen e.d. bij machines. Maar ook het updaten van de functionaliteiten van het CRM pakket of de tekst van een website die weer actueel gemaakt moet worden. Bij een bouwgerelateerde klus kun je onderhoud aan het gebouw en installatie doen na de oplevering.

3. Abonnementen
Een abonnement afsluiten waarbij je voor een vast bedrag het product, de installatie of dienst, in goede conditie en actueel houdt. Een klant is gebaat bij een stukje betrouwbaarheid en actualiteit, en voor jouw onderneming levert het een vast bedrag per maand/jaar op.

Voor iedere onderneming is het belang van aftersales miscchien verschillend, maar wel aanwezig. We geven enkele tips om dit te bewerkstelligen:

  • Bij oplevering aan de klant een voorstel achterlaten voor periodiek onderhoud;
  • Het is altijd goed om direct aan te geven dat je ook ander werk/mogelijkheden ziet, wat dit ongeveer kost en dat je dit graag voor de klant wil uitvoeren, indien gewenst;
  • Enkele weken na oplevering contact opnemen met de klant of er nog openstaande punten zijn;
  • Na een half jaar de klant bezoeken om te kijken of er vervolgopdrachten van toepassing zijn;
  • Laat een sticker of kaartje achter met je contactgegevens zodat de klant je kan bereiken bij calamiteiten;
  • Indien er sprake is van een garantietermijn, kun je een paar weken voor het verstrijken van de termijn, contact opnemen met de klant of er nog zaken onder garantie moeten worden opgelost. Dit voorkomt de discussie na deeinddatum van de garantietermijn;
  • Afhankelijk van de grootte van je onderneming, is het goed om te zorgen dat er iemand beschikbaar is voor klanten voor aftersales werkzaamheden.

Het belang van aftersales werkzaamheden is dus wel duidelijk. Maak jezelf en je medewerkers bewust van dit fenomeen om de continuïteit van je onderneming te waarborgen. Een vaste klantenkring levert over het algemeen meer nieuwe omzet op dan het werven van nieuwe klanten. Een servicegerichte mentaliteit van jezelf en je medewerkers zorgen voor een goede naam.

Related posts

Hoe kan een White Belt Lean Six Sigma Training helpen bij meer bedrijfssucces?

Danny Bijl

Energieprestatie van je bedrijfspand verbeteren? 5 manieren!

Danny Bijl

5 redenen om voor een zakelijke financiering te kiezen

Danny Bijl

Leave a Comment