Free publicity is vaak voor een kleine ondernemer dé uitgelezen kans om zijn product of dienst voor het voetlicht te krijgen bij een groot publiek. Je moet er echter wel een “neus” voor hebben. Hiermee bedoel ik dat het een marketinginstrument is dat op de juiste manier ingezet moet worden. Zo stuurt half ondernemend Nederland persberichten rond. Het resultaat daarvan is meestal uiterst schamel. Op de mediaredacties belanden ze vaak direct in de – digitale – prullenbak. Beter is het om een verslaggever of redacteur te benaderen met een goed onderbouwd verhaal dat ook nog eens nieuwswaarde heeft. Ook de gemiddelde journalist is soms lui.

De voordelen van free publicity
Iedere ondernemer heeft baat bij een goede naamsbekendheid. Het kopen van naamsbekendheid door middel van reclameruimte in de (digitale) media is echter een dure aangelegenheid. Zeker een kleine of startende ondernemer kan zich die investering niet veroorloven. Juist in een dergelijk geval is free publicity een uitkomst! Bovendien heeft onderzoek uitgewezen dat lezers de inhoud van een redactioneel artikel eerder voor waar aannemen dan een reclame-uiting. Het mes snijdt dus aan twee kanten.

Heeeft free publicity ook nadelen?
Allereerst dient gezegd te worden dat free publicity niet gratis is. Je moet veel investeren in contacten en dat kost tijd en dus ook geld. Daarnaast is het zo dat je meestal maar beperkt invloed kunt uitoefenen op de uiteindelijke inhoud van de boodschap. Journalisten blijven altijd onafhankelijk.
Tot slot kun je ook de pech hebben dat het artikel over jouw product of dienst verdrongen wordt door “groot” nieuws zoals bijvoorbeeld een neerstortend vliegtuig of aftredend minister. Je moet, met andere woorden, dus ook een beetje geluk hebben.

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply