Met regelmaat komen er updates in de wereld van online marketing. Een voorbeeld van een recente update is Mobile-First indexing. Sinds eind september is Mobile-First indexing ingeschakeld. Hierbij is het belangrijk dat je website mobiel vriendelijk is. Ben jij goed op de hoogte van alle updates en loopt jouw marketing strategie op rolletjes? Lees hieronder of je op de goede weg bent!

Gebrek aan focus

De dagelijkse werkzaamheden binnen je bedrijf nemen veel tijd in beslag. Je agenda staat volgepland en er kan eigenlijk niets meer bij. Tussendoor handel je nog wat telefoontjes af en vervolgens haast je je naar de volgende afspraak. Wanneer je je niet focust op de kern statistieken binnen je bedrijf ren je als een kip zonder kop rond.

Focus je op de kern

Rapporteer op deze kern statistieken en houd je hier aan vast. Zorg er voor dat iedereen binnen je organisatie werkt met dezelfde kern statistieken en analyseer/meet  de prestaties van je merk, bedrijf of product. Op deze manier kom je erachter of een bepaalde campagne of actie een succes was. Houd ook iedereen binnen het bedrijf op de hoogte van de koers die jullie varen en de statistieken hiervan. Zelfs de telefoniste? Zelfs de telefoniste.

Marketing activiteiten traceren

Wat voor marketing activiteiten voert jouw bedrijf uit? Wil je bijhouden hoe vaak er op een social media post wordt geklikt of hoe vaak een nieuwsbrief wordt geopend? Dit kun je meten. Het kost vaak evenveel tijd om de gegevens correct te implementeren en bij te houden,  dan het ontwerpen van de marketing campagnes die daaraan gekoppeld zijn. Als bedrijf kun je ook uit het oog verliezen welke marketing initiatieven worden getraceerd, voornamelijk als het om een uitgebreid marketing plan gaat. Om ervoor te zorgen dat je je marketing plan niet uit het oog verliest, kan je de uitvoering, monitoring en rapportage overlaten aan een SEO specialist of andere specialisten binnen een online marketing bureau. Er zijn soms zaken waar je niet aan toe komt. Heel begrijpelijk, want de dagelijkse werkzaamheden nemen al veel tijd in beslag. Deze zaken zijn onder andere:

  1. Telefoontjes bijhouden

Hoeveel telefoongesprekken leiden tot verkoop? Er zijn oplossingen hoe je gesprekken kunt bijhouden en volgen. Zo kun je in Business Contact Manager onder andere een verkoopkans, zakelijk project of telefoonlogboek bijhouden. BCM is een CRM ( Customer Relationship Managment) hulpmiddel voor kleine ondernemingen.  Met dit hulpmiddel verbeter je activiteiten omtrent verkoop, klantenservice en marketing.

  1. Live-chat gesprekken volgen

Niet alleen telefoongesprekken leiden tot een verkoop, maar ook chat gesprekken. Uit onderzoek is gebleken dat 1 op de 8 live chat gesprekken een betalende klant wordt. Volg het gesprek en meet hoe vaak een chat gebruiker een klant wordt.

  1. Mobiele conversies

Stel iemand zoekt een Apple MacBook per mobiel, maar bestelt de MacBook uiteindelijk via de laptop. Waarom heeft degene niet via mobiel besteld? Waren er mobiele problemen? Optimaliseer je mobiele website volledig voor mobiel en je desktop website voor desktop. Zo stappen bezoekers niet over naar een ander device of nog erger: ze breken de bestelling af!

De laatste marketing initiatieven volgen

‘Ik wil die nieuwe marketing feature proberen’ is iets wat met regelmaat voorbij komt. Het kan nooit kwaad om iets te proberen, stel alleen wel grenzen aan de tijd die je hieraan besteedt.  Deze experimentele initiatieven kunnen ineens veel tijd van je werk innemen. Stel voor jezelf bijvoorbeeld de grens: 10% van mijn tijd gaat uit naar experimentele initiatieven. Op basis van een 40-urige werkweek is dat 4 uur. Plan dit in zodat je geen kostbare tijd verliest. Hoe kun je de marketing initiatieven optimaliseren? Stel jezelf vragen zoals:

  • Wie zijn onze beste klanten?
  • Ondersteunen we de klant genoeg? Zo nee, hoe kunnen we dat verbeteren?
  • Is het gemakkelijk om bij ons wat te kopen? Zo nee, hoe maken we dit gemakkelijker?
  • Wat zijn onze best presenterende kanalen?
  • Hoe kunnen we meer waarde en sales genereren uit deze kanalen?
  • Wat is ons best presterende doelgroep?
  • Hoe kunnen we andere doelgroepen targetten?

Wil je je bedrijf laten groeien? Dan is het belangrijk om strategisch te denken om nieuwe klanten te krijgen. Bekijk hier de diensten die een online marketing bureau jouw bedrijf kan bieden.

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply