Kom jij er ook vaak na een lange werkdag achter dat je te weinig hebt gedronken? Goed nieuws eerst; je bent niet de enige! Slecht nieuws: het heeft direct effect op je lichaam. Jouw lijf heeft vocht simpelweg nodig om goed te kunnen functioneren. Een tekort aan vocht heeft invloed op je spieren en uithoudingsvermogen. Bovendien werkt water als een beschermlaag en smeermiddel voor je gewrichten. Wanneer je te weinig drinkt, zullen de gewrichten stroever werken en je lichaam stijf aanvoelen. Heb je vaak hoofdpijn, spierpijn, stijfheid of vermoeidheid na een werkdag? Een grote kans dat dit komt doordat je te weinig water drinkt. Deze gewoonte gaan we doorbreken, lees de tips en pas deze toe tijdens jouw werkdag. Veel succes!

Luister naar je lichaam

Het lichaam vertelt je precies wat je nodig hebt, als je maar de tijd neemt om naar deze signalen te luisteren. Zeker wat betreft eten en drinken, laat het lichaam je voelen wat én wanneer je iets tot je moet nemen. Wacht niet tot het te laat is door deze signalen te negeren; handel ernaar en stel het niet uit. Als je mond droog aanvoelt, dan ben je eigenlijk al aan de late kant. Drink genoeg en je kunt het voorkomen!

Zien drinken doet drinken

Gaan jouw collega’s een bakje koffie scoren? Zorg dat bij jou meteen de alarmbellen afgaan en jij naar water grijpt. Ook kan je jouw drinken op een zichtbare plek neerzetten, bijvoorbeeld naast je beeldscherm een mooie karaf of dopper met water plaatsen. Dan ben je ook eerder geneigd om het te pakken, dan dat het drinken verstopt in je tas blijft. Een post it op je toetsenbord of agenda kan ook een prettige reminder vormen om een paar slokken te nemen. In het begin voelt het misschien ietwat geforceerd, maar straks wordt het een gewoonte! Zorg er ook voor dat je drinken altijd binnen handbereik is, dan maak je het een stuk toegankelijker.

Zorg voor routine om water te drinken

Begin de dag met een goedgevuld glas water. Na het slapen verlies je veel vocht en dan voelt het goed om even bij te tanken. Ook kan je alvast het water opzetten om straks bij het ontbijt een kop thee te drinken. Zo voel je niet meteen dat je dorstig bent na het wakker worden, maar maak je er een gewoonte van om dit gevoel voor te zijn. Routine maakt het iets makkelijker én herkenbaar. Zet bijvoorbeeld je tas neer als je op kantoor komt en loop meteen naar de keuken om het eerste glas met water te vullen. Vind je het lastig om momenten te vinden om te drinken? Je gaat toch ook naar de wc? Maak er bijvoorbeeld een gewoonte van om na het bezoek een glas water op te drinken, zodat je meteen weer in balans bent.

Voorkom klachten en drink voldoende water. Zit jouw glas altijd halfvol? Zorg er ook voor dat het een keer iets leger wordt!

Share.

About Author

Leave A Reply