Deze week in het nieuws. Tesla, de fabrikant van onder andere elektrische auto`s, is op zoek naar een locatie in Europa. Onze overheid, in de vorm van minister Kamp, zou graag zien dat deze nieuwe locatie van Tesla naar Nederland komt. Het is geen garantie dat dit gaat lukken. Het zou een positieve impuls moeten geven aan de Nederlandse economie.

Kabinet hoopt op ‘gigafabriek’ Tesla in Nederland

Het kabinet hoopt dat Tesla een tweede reuzenfabriek voor accu’s en elektrische auto’s in Nederland gaat bouwen. Oprichter Elon Musk maakte vorige maand bekend dat Tesla een tweede ‘Gigafactory’ in Europa wil neerzetten om aan de groeiende vraag naar elektrische auto’s te kunnen voldoen.
Minister Kamp liet de Tweede Kamer gisteren per brief weten dat de komst van zo’n fabriek een mooie impuls zou zijn. Tesla is al stevig geworteld in Nederland. Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam en er worden al jaren Tesla’s geassembleerd in Tilburg. Kamp liet zich in de brief niet uit hoe groot de kans is dat het autoconcern hier een tweede reuzenfabriek opent.

Tesla richt zijn blik nadrukkelijker op Europa. Begin november nam het bedrijf het Duitse Grohmann over, dat machines produceert voor hooggeautomatiseerde productielijnen. Dezelfde maand liet Musk zich positief uit over Groot-Brittannië als vestigingsland voor Tesla’s tweede reuzenfabriek, aldus het Britse automagazine Autocar. Nederland ziet kansen voor zichzelf vanwege de bestaande banden en de succes van VDL Nedcar in Born, waar Mini’s worden geproduceerd. Kamp zegt zich te zullen inspannen voor de komst van de fabriek. ‘Tesla zal echter uiteindelijk zelf de beslissing nemen om deze al dan niet in Nederland te vestigen’, aldus de minister in de brief.

Tesla bouwt momenteel aan een reuzenfabriek in de Amerikaanse staat Nevada. Daar zal eind dit jaar de productie beginnen van accu’s die nodig zijn voor de elektrische auto’s en batterijpakketten voor thuis. Tesla wil zijn autoproductie sterk opvoeren. Tegen het eind van het decennium moet het bedrijf jaarlijks een half miljoen auto’s produceren, waarvan de nog te verschijnen betaalbare Model 3 de bulk zal uitmaken. Een tweede fabriek in Europa zal een flink deel van die productie voor zijn rekening kunnen nemen. Musk hintte vorige maand dat er in de toekomst in Europese plaats is voor drie fabrieken.
Bron: www.volkskrant.nl

Stimulans bedrijfsleven

Ieder kan het voor zich invullen wat de komst van een dergelijk grote fabriek, voor zijn branche kan betekenen. We hebben het niet alleen over de maakindustrie die onderdelen kan leveren aan de fabriek. Maar ook de bouwnijverheid zal ongetwijfeld een megaproject moeten leveren. De transportsector krijgt er een belangrijke logistieke partner bij. De wegenbouw moet aan de bak om de infrastructuur aan deze verandering aan te passen. In Nederland zijn veel high-tech bedrijven gevestigd die met deze economische stimulans hun ontwikkelingen kunnen uitbreiden.

Werkgelegenheid

Als het om de fabriek gaat die de media ons voor ogen stelt, dan gaat dit ongetwijfeld goed zijn voor de werkgelegenheid. De werkloosheidcijfers zijn allang niet meer zo dramatisch als enkele jaren geleden. Toch is dit nog altijd bijna 10% van de Nederlandse bevolking. Daarnaast heeft Europa nog steeds iets te verwachten van de Brexit. De komst van een ‘gigafabriek’ zou een uitkomst zijn voor mensen die een dergelijke baan in Groot-Brittanië zijn kwijtgeraakt. Of ondernemers die opdrachten kwijtraken door deze verandering op de Europese markt. En daardoor dus afscheid moeten nemen van medewerkers.

Share.

About Author

mm

In deze tijd is iedere ondernemer druk, er is vaak tijd tekort om alles klaar te krijgen. Daarom is het belangrijk om efficiënter te gaan werken. Vanuit mijn ervaringen help ik ondernemers met effectiviteit in het werk. Daarnaast kan ik veel randzaken overnemen.

Leave A Reply