In bedrijven is het tegenwoordig heel normaal dat er vaak veranderingen plaatsvinden. Denk aan reductie van kosten, manieren om de bedrijfsvoering efficiënter te laten verlopen, reorganisaties, of een andere manier van werken. Veranderingen binnen een organisatie kan soms lastig zijn voor betrokkenen. Hoe kun je succesvol verandermanagement toepassen?

1. Zoek naar oplossingen

Zoals eerder beschreven wordt verandering steeds meer een normaal onderdeel van bedrijfsvoering. Het continu veranderen kun je eigenlijk zien als het continu streven naar verbetering. Dat betekent dat je je bij een veranderproces beter kunt focussen op oplossingen in plaats van problemen. Ga dus vooral aan de slag met oplossingen en kijk niet naar wat er allemaal verkeerd gaat. Je kunt pas veranderen als je de zaken beter gaat doen.

2. Houd focus

Belangrijk bij veranderingen in je organisatie is dat je focus blijft houden. Het is ook essentieel dat je dat focuspunt blijft benadrukken in je communicatie naar medewerkers en klanten. Het eindresultaat is daarbij belangrijk, dus richt je daar ook op. Waar wil je naartoe? Wat wil je bereiken? Denk aan meer resultaat behalen bij klanten, minder uitval van medewerkers, meer duurzaamheid, of digitalisering van bepaalde werkprocessen.

Verandermanagement

3. Begin bij je personeel

Goed verandermanagement begint vaak bij je personeel. Veranderingen heeft namelijk invloed op de gehele organisatie, dus ook op je medewerkers. Als je dit wilt zul je merken dat niet iedereen het fijn vindt om met die veranderingen mee te gaan en kunnen medewerkers tegengas geven. Belangrijk is dat je je medewerkers meeneemt met deze veranderingen, dus maak ze onderdeel van het veranderproces. Doe het samen! Op die manier kun je de weerstand binnen je organisatie minimaliseren. De Business Fitscan helpt jou met het doorvoeren van deze veranderingen. Er wordt onder andere gekeken naar het verandervermogen van jouw organisatie dat tevens duurzaam wordt versterkt.

4. Verandering is een leerproces

Veranderen betekent vaak experimenteren, vallen en opstaan. Vervolgens kun je gaan verbeteren. Denk maar aan toen je nog klein was. Hoe vaak ben je van je fietsje gevallen? Door regelmatig van je fiets te vallen leer je juíst fietsen. Het klinkt misschien een beetje gek, maar je leert van dingen die misgaan. Door in te zien wát er mis is gegaan kun je het de volgende keer beter doen. Belangrijk is dat je met je team samen ook sessies organiseert waarbij iedereen zijn of haar ervaringen met elkaar kan uitwisselen. Op die manier kun je van en met elkaar leren en stimuleer je vertrouwen in je team.

Veranderen binnen je organisatie? Begin bij je personeel, houd focus en richt je op oplossingen en denk niet aan problemen. Dat zijn belangrijke dingen bij veranderprocessen. Bedenk dat verandering een leerproces is van vallen en opstaan. Als je deze punten in acht neemt kun je veranderingen succesvol doorvoeren.

Share.

About Author

Leave A Reply