Als werkgever wil je dat je personeel het beste van zichzelf geeft voor jouw bedrijf. Ook wil je dat je beste werknemers lang bij je blijven. Maar om het beste uit je personeel te halen en loyaliteit af te dwingen, moet je zelf ook een paar stappen extra zetten op een goed werkgever te zijn. Goed werkgeverschap is motiverend voor mensen en trekt ook nieuw personeel aan. We bespreken een aantal stapjes die je extra zou kunnen zetten voor je personeel in het kader van goed werkgeverschap.
Begrip voor persoonlijke omstandigheden
Laten we vooropstellen dat je personeel in dienst neem zodat ze alle uren waarvoor je ze betaalt ook nuttig werk doen voor het bedrijf. Maar het blijven mensen met privéleven waarin van alles kan gebeuren dat ook invloed kan hebben op de werkprestaties. Een groot nadeel van het werkgeverschap, is dat je dit risico erbij op de koop toe moet nemen. Maar werknemers voelen zichzelf ook niet op hun gemak bij een situatie waarbij het werk lijdt onder hun persoonlijke omstandigheden. Een goed werkgever stelt zich begripvol en ondersteunend op en gaat in gesprek met de persoon kwestie om te kijken wat je voor diegene kan betekenen. Het is beter om samen naar een oplossing toe te werken, dan om het probleem ondergeschikt te maken aan het werk.
Goede koffie
Het lijkt zo’n klein ding, maar goede koffie is helemaal geen vanzelfsprekendheid op kantoor. Veel bedrijven hebben nog koffieautomaten waar een slap aftreksel van koffie uit komt. Dat is iets waar personeel graag onderling over klaagt. Maar je kunt je medewerkers ook verwennen met goede koffie. Natuurlijk kost dat meer, maar het verhoogt wel de positiviteit op de werkvloer. Zo voelen mensen zich ook meer gerespecteerd door hun werkgever, omdat ze goede koffie waard zijn.
Gratis lunch
Ze zijn er wel degelijk, bedrijven die de lunch inkopen voor het personeel, zodat iedereen samen aan de lunch kan. Dat werkt ook voor de eenheid in het team, omdat men dan sneller gezamenlijk pauze gaat houden. Naast dit positieve effect, is het natuurlijk ook een bijzondere luxe die gewaardeerd wordt door medewerkers en als een bijzondere bonus gezien wordt. Uiteraard verplicht dit wel om met ieders dieetwensen en allergieën rekening te houden, anders sluit je mensen uit en dat werkt voor die mensen dan weer averechts.
Attentie aan het einde van het jaar
Voor veel bedrijven is het de normaalste zaak van de wereld om aan het einde van het jaar een kerstpakket of eindejaarsuitkering te geven aan hun personeelsleden. Maar dat geldt niet voor elk bedrijf. Toch is dit gebaar wel van belang. Werknemers willen zich namelijk gewaardeerd voelen voor hun inzet in het afgelopen jaar. Die erkenning houdt mensen gemotiveerd. Zijn de financiële mogelijkheden hier niet voor aanwezig, schrijf dan persoonlijke kaarten aan je werknemers waarin je ze bedankt voor hun inzet. Dat kost niet zoveel (behalve tijd) en wordt wel erg gewaardeerd.
Directe lijnen en welgemeende interesse
Voor een werknemer is het demotiverend om geen directe lijn te hebben naar hun baas. Mensen willen zich graag gezien voelen door degene voor wie ze werken. Daarom is het belangrijk om die lijn kort te houden. Laat als baas regelmatig je gezicht zien en praat met mensen. Probeer namen te kennen en mensen te onthouden. Toon welgemeende interesse in je werknemers. Dat doet wonderen voor hun motivatie en inzet.
Houd werknemers op de hoogte
Het bedrijf is niet enkel de directie. Iedereen die werkt voor het bedrijf maakt een onderdeel uit van het geheel en is betrokken bij het reilen en zeilen van het bedrijf. Daarom is het belangrijk dat alle werknemers op de hoogte gehouden worden van belangrijke plannen en de stand van zaken van het bedrijf. Neem daarom de moeite om werknemers bij te praten. Zo laat je zien dat je hen serieus neemt en voorkom je dat er rumoer ontstaat op de werkvloer.
Naast deze zaken, zijn goede secundaire arbeidsvoorwaarden natuurlijk ook factor in goed werkgeverschap. De centrale gedachte is om goed te zorgen voor de werknemers die samen met jou het bedrijf vormen. Ook jij als werkgever moet je beste beentje voor zetten om zo te zorgen voor een prettige werksfeer met gemotiveerde werknemers.