Lukt het jou om je goed te concentreren op de werkzaamheden? Kan je makkelijk de knop omzetten en gaan voor de taken die op je lijstje staan? Of moet je er echt veel moeite voor doen om in die geconcentreerde modus te blijven hangen? Gelukkig kan je de concentratieboog verbeteren door verschillende tips toe te passen die we in dit artikel met je delen. Deze handige inzichten kunnen je helpen om met een betere concentratie aan de slag te gaan. 

Allereerst: zet de inkomende informatiestroom uit

En met informatiestroom doelen we op de continue stroom met appjes en natuurlijk het mailverkeer. Wanneer je geconcentreerd met een taak bezig wilt zijn, is het belangrijk dat je ook de rust en de ruimte krijgt om je hier op te kunnen focussen. Je wordt steeds gestoord door nieuwe triggers en informatie, als je de telefoon hoort afgaan of in het scherm ziet dat er een nieuwe mail binnenkomt. Die afleiding minimaliseren is een belangrijke stap als je wilt werken aan meer focus en concentratie tijdens werktijden. Natuurlijk wil je goed bereikbaar zijn, maar dat moet niet ten koste gaan van andere kernactiviteiten. Plan daarom bijvoorbeeld vaste tijden in gedurende een werkdag wanneer je je mailtjes gaat beantwoorden. Zo werk je deze berichten tijdig weg, maar kan je je op de andere momenten extra goed concentreren.

Multitasken is een no go

Hoe aantrekkelijk multitasken ook klinkt, voor de concentratie en focus op jouw werkactiviteiten is het echt een no go. Multitasken is het aanpakken van meerdere taken tegelijkertijd of door snel te switchen van activiteit, maar je hebt juist even de tijd en aandacht nodig om die goede flow te pakken te krijgen. Wanneer je steeds blijft veranderen van taak, dan kom je niet in die modus. We zijn snel schakelen gewend, maar de concentratieboog verbeteren lukt je alleen als je je ook vaker richt op een en dezelfde taak. Laat je ook niet afleiden door collega’s. Zet bijvoorbeeld voor deze momenten een koptelefoon op.

Neem voldoende rust en zorg goed voor jezelf

De concentratie verbeteren, begint bij een goede basis. Die basis betekent dat je goed voor jezelf moet zorgen (denk aan voldoende rust nemen en ook gezond eten en drinken) om stappen voorwaarts te kunnen zetten. Je bent scherper, actiever en fitter wanneer je voldoende voor jezelf zorgt. Daardoor verhoog je ook automatisch jouw concentratie, omdat je uitgerust en met meer energie kunt werken aan activiteiten. Ga daarom tijdig naar bed om voldoende slaap te pakken, maar neem voldoende rust in in de vorm van pauzes. Leg jezelf bijvoorbeeld op om 45 minuten hard door te werken en daarna van een korte break te genieten. Zo kan je concentratie met ontspanning afwisselen en kan je opgeladen weer aan nieuwe activiteiten beginnen. Veel succes!

Share.

About Author

Leave A Reply