Veel ondernemers hebben naast hun loondienstbaan een onderneming. In onze categorie, ondernemer in beeld, hebben we weer een ondernemer een aantal vragen gesteld. Cor Sandburg van Happytowels.nl combineert zijn baan bij de overheid met een eigen onderneming. Hij runt een succesvolle webshop. Zijn product, de hamamdoek, laat hij in Turkije door een wever maken. We hebben Cor enkele vragen gesteld over Happy Towels.

1. Wanneer ben je begonnen met ondernemen?

Na jaren nagedacht te hebben over het ondernemerschap, heb ik eind 2013 de stap gezet. Naast mijn baan als ambtenaar ben ik parttime ondernemer geworden. Ik had geen enkele ondernemerservaring maar was er nieuwsgierig naar. Die nieuwsgierigheid was mijn belangrijkste motivatie. Vanwege een eerdere relatie met een Turkse vrouw heb ik in het verleden vier jaar in Istanbul gewoond. Om die reden spreek ik een aardig woordje Turks. In die periode heb ik daar ook een vriendenkring opgebouwd. Later tijdens een vakantie ontdekte ik hamamdoeken. Dat werd het product dat ik wilde verkopen.

2. Hoe heb je dit aangepakt?

Via mijn netwerk in Istanbul heb ik rond gevraagd waar ik producenten van hamamdoeken kon vinden. Via via kwam ik in contact met mijn huidige wever/producent, Metin. Samen met hem heb ik gekeken hoe we de traditionele hamamdoek konden verbeteren zodat hij geschikt zou zijn voor de Nederlandse markt. Eén van de verbeteringen is dat Metin de hamamdoeken extra lang weeft. Wij Nederlanders vinden een handdoek al snel te kort. Een andere verbetering is het materiaal, het nieuwe bamboegaren in plaats van gewoon katoen. Vervolgens hebben wij afspraken gemaak voor een eerste levering. Toen ik weer terug was in Nederland, heb ik thuis een webshop opgezet. Gewoon in WordPress, met de mogelijkheid voor iDeal betalingen. Daarna ben ik het product gaan promoten en de eerste lading hamamdoeken was al snel verkocht.

3. Kun je enkele adviezen geven over het internationaal zakendoen?

Mijn ervaring is dat je niet moet afgaan op vriendelijkheid van mensen. Het is beter om gedegen onderzoek te doen naar de reputatie van iemand. Het is mij ook overkomen dat ik een prima klik had met een producent. Maar dat hij leverde onverkoopbare rommel. Dat heb ik zo in de afvalbak moeten gooien.

4. Wat heb je ervoor gedaan om zeker te weten dat je product ook echt duurzaam is?

Bij mijn eerste bezoek aan Metin spraken we af dat hij de hamamdoeken van bamboegaren en katoen zou maken. De bamboe maakt de doeken extra zacht. Later heeft hij op mijn verzoek het reguliere katoen vervangen door biologisch katoen. Uit nieuwsgierigheid (en een beetje controlezucht) heb ik bij elk bezoek aan Metin één van de leveranciers opgezocht. Het kostte wel wat tijd en moeite maar nu heb ik al zijn toeleveranciers bezocht. De fabriek waar het biokatoengaren wordt gesponnen. Een andere leverancier waar het biokatoen wordt gemaakt. En onlangs nam ik een kijkje in het verfbedrijf waar de kleurstoffen worden gemaakt en het garen wordt gekleurd. Daardoor heb ik nu meer kennis van de producten en productie. Ik weet daarom zeker dat mijn hamamdoeken biologisch en duurzaam zijn.

5. Klopt het dat Happy Towels in principe een webshop is of verkoop je ook buiten het internet om?

Het belangrijkste verkoopkanaal is mijn webshop. Vanuit Turkije worden de hamamdoeken bij mijn fulfillmentbedrijf in Nederland opgeslagen. Dit bedrijf verzorgt de opslag en verzending. Bestellingen in mijn webshop komen direct bij het fulfilmentbedrijf binnen. Het bedrijf verpakt de bestelde hamamdoeken en stuurt ze naar de klant. Naast de verkopen via mijn webshop zijn er ook enkele gewone winkels die mijn producten verkopen. Zij kopen bij mij in, tegen gereduceerd tarief. Zodat zij er ook nog wat aan verdienen.

6. Hoe actief ben je op sociale media?

Omdat ik naast mijn onderneming nog een baan heb, ben ik niet erg actief op sociale media. Ik beperk mij tot blogs op mijn website en een Facebookpagina. Met Facebook probeer ik meer naamsbekendheid en herkenbaarheid te creëren. Klanten kunnen zich op mijn website inschrijven voor een maandelijkse nieuwsbrief.

7. Heb je op basis van jouw ervaringen nog algemene adviezen voor andere ondernemers?

  • Alle zaken waar je niet goed in bent, of geen tijd voor hebt, kun je beter uitbesteden. Zo laat ik mij, bij de kleurkeuze van de nieuwe collecties, adviseren door een kleurenspecialist met verstand van mode;
  • Productfoto’s kun je het beste door een professionele fotograaf laten maken. Ik maak daarbij ook gebruik van een styliste die de settings creëert;
  • Online marketing is onmisbaar, investeer hier voldoende in, maar hou in de gaten dat je het terugverdient;
  • Leren ondernemen is leuk en niet moeilijk. En als moeite hebt met bepaalde facetten, kan een bedrijfscoach je helpen;
  • Onderscheid je van je concurrenten door een duidelijke “smoel” aan je bedrijf te geven: maak je bedrijf heel persoonlijk of zet je geloofwaardig af tegen je concurrenten (zoals Apple, Tesla of Tony’s Chocolonely dat doen).

Meer informatie over Cor Sandburg en zijn bedrijf vind je op de website van Happytowels.nl.

Share.

About Author

Met mijn bedrijf, Sparringpartner Stout, help ik kleine ondernemingen met het structureren en optimaliseren van de onderneming. Dit onder het motto: "Jij de inhoud, ik de randzaken". Ik word blij van het resultaat van een verandering, waarbij de ondernemer nauwelijks meer tijd hoeft te stoppen in randzaken.

Leave A Reply