Het cv van de zzp’er is een bijzonderheid. Zo zal je misschien wel twijfelen of je ook jouw vroegere ervaringen in loondienst vermelden zal, zeker indien jouw toenmalige werkgever nu jouw rechtstreekse concurrent is geworden. Bovendien weet je dat je er met jouw eenmanszaak ook effectief alleen voor staat: de concurrentie is hard en je moet voldoende onderscheidend zijn. Bewijzen dat jij de beste persoon bent voor het klaren van de klus, daar komt het nu echt op aan. Maar hoe stel je nu het beste cv op als visitekaartje voor jouw eenmanszaak?
Kies voor duidelijkheid
Potentiële klanten ontvangen vaak verschillende offertes, brieven en cv’s. Natuurlijk hoop je op te vallen, maar toch is het minstens even belangrijk dat je het de klant voldoende eenvoudig maakt. Verkondig jouw boodschap kort en duidelijk en verberg jouw ervaring en capaciteiten niet op de laatste pagina. Het is hierbij wel belangrijk dat je jouw cv afstemt op de specifieke vacature, bijvoorbeeld door enkel te verwijzen naar eerdere soortgelijke projecten. Ook dat maakt meteen duidelijk dat je rekening houdt met de eisen van de potentiële klant.
Soms zien we mensen wel eens verschillende cv’s opstellen om later steeds het meest passende exemplaar voor te leggen. Dat kan, maar ook dan leg je maar beter de nodige portie flexibiliteit aan de dag. Durf hoe dan ook te experimenteren. Draait het op niks uit? Dan bouwde je wel aan de naamsbekendheid van jouw zaak en ook dat is alvast positief.
Zeg wat je nu doet en wat je gedaan hebt
Bij een standaard curriculum vitae heeft men aandacht voor het verleden en de toekomst. Wanneer je als freelancer aan de slag gaat, maakt het de tegenpartij geen ene moer uit wat jouw toekomstverwachtingen of plannen zijn (tenzij er wordt aangestuurd op een samenwerking op lange termijn). Focus je dan ook op competenties die je nu bezit en bewijs dat aan de hand van relevante ervaringen. Ook diploma’s, getuigschriften en certificaten zijn meer dan welkom. Jouw hobby’s en interessegebieden mogen dan wel weer achterwege blijven.
Wees concreet en vermijd clichés
Natuurlijk ben jij resultaatsgericht en kan je zelfstandig werken. Anders was je ook niet met jouw eenmanszaak begonnen. Dergelijke clichés bieden geen meerwaarde voor jouw curriculum vitae. Wees steeds concreet en geef aan welke soortgelijke ervaringen je hebt en hoe je die ervaringen tot een goed einde wist te brengen. Eventueel verwijs je ook door naar derden: een heel tevreden klant zal vast een goed woordje voor je willen doen.
Maak extra informatie toegankelijk
Concreet blijven hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je zaken achterwege hoeft te laten, integendeel. Je zal ze enkel niet rechtstreeks vermelden op jouw cv. Onrechtstreeks kan natuurlijk wel. Bij een printklare cv kan je een uitgetypte link opnemen die de klant naar jouw LinkedIn en/of website brengt. Bij een online cv zijn de mogelijkheden veel groter. Je kan in het document woorden aanklikbaar maken opdat ze rechtstreeks doorlinken naar een specifieke pagina op jouw website. Denk bijvoorbeeld aan een pagina waarbij een relevant project van extra duiding wordt voorzien. Men zegt wel vaak dat jouw website een visitekaartje is, waarom zou je er dan niet optimaal gebruik van maken? Als je dat doet, dan neemt jouw cv de rol van beste visitekaartje graag over.