Image default
Finance Financieel Geld

Het effect van geld lenen kost geld

Iedereen kent het wel, de kredietwaarschuwing met het welbekende logo: “Let op! Geld lenen kost geld”. Met de bedoeling om consumenten bijvoorbeeld voor verleidelijke reclamecampagnes te waarschuwen, is de boodschap klaarhelder. Wat gebeurt er eigenlijk precies op dat moment met onze psyche en in hoeverre heeft deze waarschuwing effect op onze keuzes?

Het zal wel meevallen…!

Helaas wijst onderzoek uit dat er door deze kredietwaarschuwing geen direct effect is op consumentengedrag. Dit concludeert een rapportage van AFM, Autoriteit Financiële Markten, in samenwerking met het Ministerie van Financiën.

Als meetinstrument in dit onderzoek werd er gewerkt vanuit een online verkoopplatform voor consumptief krediet. Het experiment ging van start. Zo kon er al spoedig geconstateerd worden dat de waarschuwing slogan van geen enkele invloed was op de klikfrequentie op reclamebanners. Hiernaast bleek de implementatie van deze kredietwaarschuwing ook geen invloed te hebben op het verdere online gedrag van de consument. Denk hierbij op het gedrag wanneer de bezoeker eenmaal op de bestemmingspagina is beland en wanneer er doorgeklikt wordt naar de offerte aanvraag.

Enquêtematig werd ook de vraag beantwoord hoe er naar kredietreclames gekeken wordt. Hierbij had de Kost-Geld-waarschuwing ook geen of nauwelijks invloed. Waarom zien we het desalniettemin overal terug als het geen enkel doel dient?

Geld lenen kost geld, functionele waarschuwing

De vraag is dus of er nog wel enige functionaliteit zit achter de kredietwaarschuwing. Professoren doelen op de potentiële invloed van de waarschuwing op de maatschappelijk sociale norm over kredieten. Hierdoor komt er een bepaalde zwaarte over het begrip geld lenen, waardoor er iets aan negativiteit in het spel komt.
Een tweede punt, en daarmee ook een van de belangrijkste achterliggende doelen, is dat de waarschuwing wel degelijk een eye-opener kan zijn. Een eye-opener voor mensen die bij het kijken naar een reclame nietsvermoedend de tv- of radioboodschap letterlijk aannemen, terwijl we luisteren naar een kredietgerelateerde boodschap. De meerderheid van de ondervraagden stelt het dan ook op prijs dat de overheid deze verplichting hanteert voor kredietwaarschuwingen.

Vergelijk en zie de addertjes onder het gras

Een waarschuwing zien kan een positieve uitwerking hebben. De overheid wil je stimuleren om je keuzes te overdenken en tot verstandige beslissingen te komen. Er wordt ook tegenwicht geboden aan een bepaald beeld dat sommige leningreclames met zich meebrengen, iets vanzelfsprekends terwijl het helemaal niet zo vanzelfsprekend is. In feite is er niets mis met leningen of bijvoorbeeld creditcards. Het gaat allemaal om zelfreflectie en afweging. Gelukkig hoef je het niet allemaal alleen te doen. Er zijn veel vergelijkingssites die je kunnen helpen om bijvoorbeeld creditcards te vergelijken. Mocht je een lening willen afsluiten, ook hiervoor is het verstandig aanbieders van geldzaken te vergelijken.

Gebruik je gezonde verstand.

Related posts

Een aansprakelijkheidsverzekering, alles wat je moet weten

Mathijs

Waarop letten bij het kiezen van een boekhouder?

Danny

Eigen pensioenvoorziening, 3 strategieën

Mathijs

Leave a Comment