De 4 P’s van de digitale marketingmix zullen de meeste van jullie wel kennen. Bij marketing draait het om je product, plaats, prijs en promotie. Vooral de promotie is door de komst van internet sterk veranderd. Digitale marketing is ook wel gedefinieerd als ‘het doelgericht of doelvindend trekken, binden, boeien en beïnvloeden van klanten en beïnvloeders door hen waarde te bieden. De klanten of beïnvloeders betalen in vertrouwen, binding, actie of geld.’ Veel ondernemers richten zich voornamelijk direct op klanten. Zo wordt veelal de nadruk gelegd op zoekmachineoptimalisatie (SEO), social media, affiliate marketing, nieuwsbrieven, blogs en bijvoorbeeld advertenties in Google Shopping. Er wordt vaak nog niet veel aandacht besteed aan beïnvloeders, terwijl dit juist een goede een goede aanvulling kan zijn op de andere onderdelen van je digitale marketingactiviteiten. Hoe?
Wat is influencer marketing?
Bij online marketing ging het eerder nog om massamarketing, maar wordt er steeds meer gericht op bepaalde doelgroepen. Dit is bijvoorbeeld mogelijk door middel van een relatief nieuwe vorm van online marketing: influencer marketing. Een influencer wordt neergezet als ambassadeur van het merk, het product of de dienst, om zo invloed uit te oefenen op potentiële kopers. Influencers hebben autoriteit, worden als betrouwbare bronnen en trendsetters gezien en maken vaak mooie content. In een tijd waarin commerciële content enigszins wantrouwend wordt bekeken, mensen overspoeld worden door advertenties en online advertenties juist niet meer zichtbaar zijn door ablockers kunnen ze een belangrijk verkoopkanaal vormen. Al langere tijd wordt er gebruik gemaakt van bekende personen, maar de laatste jaren zijn juist de micro-influencers die content creëren vanuit een bepaalde passie steeds populairder. Hoe kun je influencer marketing combineren met je andere marketingactiviteiten? Hieronder noemen we twee voorbeelden van combinaties.
Influencer en affiliate marketing
De rol van influencers stopt niet meer bij het verkondigen van hun mening, bijvoorbeeld door het posten van een foto op Instagram of het schrijven van een review. Social media platformen bieden steeds vaker de mogelijk goed meetbaar te maken hoe diep ze het publiek het marketingkanaal in krijgen. Zo is het mogelijk om kliks vanuit gesponsorde content te meten met tracking links, net zoals bij affiliate marketing het geval is. Nu is meestal de vergoeding voor influencers een vast bedrag, of krijgen ze bepaalde voordelen. In de toekomst zou het wel eens kunnen gaan om pay per view, pay per click of zelfs pay per sale. Dit gebeurde bijvoorbeeld in 2017 al met het Amazon Influencer Program.
Advertentiemateriaal en influencer marketing
Hierboven noemden we een voorbeeld van influencer marketing waarbij jij de input aanlevert, en de influencer daar iets mee doet. Andersom kunnen influencer marketing en andere marketingactiviteiten ook gecombineerd worden. Bijvoorbeeld in het geval van advertentiemateriaal. Een beeld kan soms meer zeggen dan duizend woorden. Dit is eigenlijk ook de kracht van veel social media, zoals Instagram. Op advertentiemateriaal mag daarom eigenlijk nooit bezuinigd worden als het aankomt op bijvoorbeeld fotografie en grafische ontwikkeling. Maar zoals al eerder genoemd staan social influencers ook bekend om hun mooie content. Waarom zou je niet overleggen of het mogelijk is die content te gebruiken voor eigen campagnes?
Tips voor effectieve influencer marketing
Tot slot nog enkele handige tips voor de inzet van influencer marketing:
- Zoek aan de hand van de te bereiken doelgroep zorgvuldig uit met welke influencer je wil gaan werken.
- Onthoud altijd dat je samenwerkt met de influencer, en dat hij of zij niet vóór jou werkt. Dit lijkt een klein verschil, maar influencers moeten het juist hebben van hun creativiteit en authenticiteit.
- Denk goed na over het doel van de inzet van inlfuencer marketing. Het hoeft niet alleen gericht te zijn op verkoop, maar kan ook awareness en attitude beïnvloeden.