In deze tijd waarin vrijwel iedere ondernemer druk is, ontstaan er allerlei problemen. Veel van deze problemen hebben te maken met de traditionele aanpak. Bedrijven die al decennialang een gelijkwaardige bedrijfsvoering hebben, krijgen het moeilijk. Om dit aan te pakken zal er gebroken moeten worden met tradities. Waar ligt dat aan en wat is het nieuwe ondernemen?
Traditionele aanpak
Een bedrijfseigenaar stippelt de plannen voor de komende jaren uit. Hij gaat daarbij uit van een jarenlange ervaring. Ook neemt hij de lessen van voorgangers ter harte bij het bepalen van de bedrijfsstrategie. Dit is de traditionele manier van ondernemen. Je ziet dit ook terug bij het aanbod van het bedrijf. Er wordt van hogerhand bedacht wat een winstgevend product/dienst is. Vervolgens wordt er de komende jaren daarin geïnvesteerd. Ook dit is een traditionele manier van bedrijfsvoering. Op zich kun je daar ver mee komen, daar zijn voorbeelden genoeg van. Echter is een sterke product-marktcombinatie vereist om in de huidige maatschappij succesvol te zijn.
De huidige maatschappij
Juist het ondernemen in de huidige maatschappij is vaak in een wisselende markt. Een product dat vandaag alle records verbreekt, is morgen vergeten. Of een dienst die jouw klanten veel geld op levert, is na een paar maanden alweer achterhaald. Het gevolg is dat de product-marktcombinatie steeds wisselt. En daar kun je met conservatieve benadering vaak niet snel genoeg in mee gaan. Daarnaast kun je als bedrijf geen publieke fouten veroorloven. De mediakanalen zijn in staat om jou binnen een paar minuten aan de schandpaal te nagelen. Slechte recensies en reviews zijn een nachtmerrie voor veel ondernemers. De consument wordt namelijk steeds veeleisender.
Veeleisende consument
Producten en diensten moeten on-demand worden geleverd. Een goed voorbeeld is de overgang van televisie naar streamingsdiensten. De dienst moet beschikbaar zijn op het moment dat de consument dat belieft. Daarnaast worden het aanbod aan producten van jou en je concurrent steeds transparanter gemaakt. Vrijwel voor alles is een vergelijkingssite waarbij klanten je prijzen en beoordelingen kunnen vergelijken t.o.v. van je concurrentie. Wanneer men een product of dienst besteld moet deze vervolgens ook zo kort mogelijke levertijd hebben. Tijdens het proces van order tot levering, moet de klant vervolgens iedere stap kunnen volgen.
Het nieuwe ondernemen
Het nieuwe ondernemen is dus niet meer op basis van top-down beslissingen. De klant en/of consument gaat jouw strategie bepalen. Er zijn drie essentiële zaken:
- Lever on-demand of zo snel mogelijk;
- Ken de prijs/product/levertijd combinatie van je concurrent;
- Presenteer jezelf online, want men wil zien met wie men zaken doet.
Uiteraard is de uitvoering voor iedere onderneming weer anders. Hoe dichter je bij de consument staat, hoe meer je je moet richten op on-demand leveren met de goedkoopste prijs. Sta je verder van de consumentenmarkt, dan zul je druk voelen van je klanten die daar wel staan. Richt je organisatie flexibel in. Wees voorbereid op veranderingen, en schrik daar niet van terug. Juist door snel te reageren valt er veel geld te verdienen.
Je kunt dus concluderen dat je als ondernemer snel moet kunnen wisselen. Daarnaast is een snelle levertijd cruciaal. Zo niet, dan moet je de klant minutieus informeren. Elimineer zoveel mogelijk stappen in een orderproces. Houd de klant op de hoogte en doe wat met zijn mening. Pro-actief acteren om on-demand je klanten te bedienen, dat is het nieuwe ondernemen.