Image default
Branches Carrière Nieuws

Het succes van een uitzendbureau

Tijdens en na de bankencrisis in 2008 zijn er veel mensen werkeloos geraakt. In de afgelopen paar jaren heeft dit zich gelukkig goed herstelt. Toch is de arbeidsmarkt wel veranderd. Met name de flexibilisering is belangrijk gevolg geweest voor de arbeidsmarkt. Er zijn veel zelfstandige ondernemers bijgekomen die zich aan bedrijven verhuren. Daarnaast wordt er veel meer gesolliciteerd via een uitzendbureau. De stijging van uitzendbanen is in 2016 tot recordhoogte gestegen. In dit artikel meer hierover.

Uitzendbureau

Een uitzendbureau is niet meer dan een tussenpersoon tussen werkgevers en werkzoekenden. Het uitzendbureau beschikt over een groot aantal uitzendkrachten. Deze kunnen door het bureau worden geplaatst in bedrijven waar behoefte is aan een (tijdelijke) medewerker. Ondernemingen die met een acuut personeelstekort zitten zijn de voornaamste opdrachtgevers. Dit kan zijn door een toename van de orderportefeuille. Of door het vertrek van zittend personeel. Een uitzendbureau gaat een arbeidscontract aan met de medewerker. En de opdrachtgever betaalt het uitzendbureau daarvoor.

Stijging uitzendbanen na crisis

Juist in tijden met wisselende behoeften op de arbeidsmarkt zijn uitzendbureaus druk. Door de hoge vaste lasten van eigen personeel zijn bedrijven voorzichtig met het aannemen van mensen. Daarbij kan de orderportefeuille vanuit het niets ineens vol zijn. Om aan de vraag te kunnen voldoen zijn dan snel medewerkers nodig. Met het herstel van de crisis is de werkloosheid in een hoog tempo afgenomen. Als een onderneming personeel tekort komt, dan is een vacature meestal moeilijk in te vullen. De uitzendbureaus profiteren hier nog steeds volop van.

2016 recordjaar

Dit is wel gebleken in 2016, volgens dit nieuwsbericht van Nu.nl. Zoals te lezen is zijn 4% van alle werkenden in dienst als uitzendkracht. De laatste jaren zijn er veel snelgroeiende bedrijven. De arbeidsmarkt wordt steeds krapper dus de behoefte aan uitzendkrachten is alleen maar toegenomen. Omdat veel ondernemers voorzichtig zijn in het aannemen van mensen, neemt de flexibilisering ook nog eens toe. Naast het inhuren van zzp’ers zijn de uitzendbureaus daarom onmisbaar.

De voordelen voor ondernemers

Het inhuren van uitzendkrachten heeft voordelen voor ondernemers. Om bijvoorbeeld als zzp’er personeel aan te nemen is een grote stap. Dan is een uitzendkracht een uitkomst. Je kunt een uitzendkracht immers inhuren voor een korte termijn. Bijvoorbeeld voor de looptijd van een project. Maar dit geldt ook voor grotere bedrijven. Je ziet steeds meer dat er per project voor mensen en middelen worden gezorgd. Hoewel het uurloon vaak hoger ligt dan je kwijt bent aan een personeelslid, zit je niet aan de persoon vast. Is er even geen werk, dan hoef je de medewerker ook niet te betalen.

Een uitzendbureau profiteert van onzekere tijden op de arbeidsmarkt. Maar als deze weer aantrekt en er een personeelstekort is, levert dat ook meer opdrachten op. Voor ondernemers zijn uitzendkrachten ideaal voor projectmatig werken.

Related posts

Wat een ondernemer kan leren van de Primark

Mathijs

Creatief omgaan met enveloppen

Mathijs

Vier je eerste lustrum

Danny

Leave a Comment