Uitstraling van medewerkers speelt een grote rol bij de beleving die een klant heeft bij een bedrijf. Of het nu gaat om medewerkers van een groot bedrijf of uzelf als zzp’er. Een indruk wordt altijd in enkele seconden opgedaan, en deze indruk is belangrijk voor het vertrouwen in een bedrijf en de bereidheid er zaken mee te doen. Met gepaste bedrijfskleding vormen u of medewerkers een goed visitekaartje van een bedrijf.
Andere functies van bedrijfskleding
Bedrijfskleding zorgt er dus voor dat u klanten laat merken met een professioneel bedrijf te maken te hebben. Maar wist u al dat bedrijfskleding nog veel meer functies heeft? Het gaat niet alleen om marketing en imago, maar ook bijvoorbeeld om het bevorderen van het welzijn van het personeel.
- Nette bedrijfskleding zorgt niet alleen voor een professioneel uiterlijk, maar vergroot ook de naamsbekendheid.
- U of uw medewerkers zijn goed herkenbaar, dit komt zeker van pas bij grote evenementen.
- Het dragen van identieke kleding bevordert de teamgeest in een groep, dit komt de samenwerking onderling ten goede.
- Goede werkkleding die past bij de werkomstandigheden (zoals temperatuur) kan bijdragen aan het verlagen van het ziekteverzuim, bijvoorbeeld bij medewerkers die in de buitenlucht of in gekoelde ruimtes moeten werken.
Tips voor het kiezen en ontwerpen van bedrijfskleding
Om bedrijfskleding een succes te laten zijn, moet er wel goed nagedacht worden over de bedrukking. Daarom hierbij enkele tips om valkuilen te vermijden.
- Wat er allemaal op bedrijfskleding moet staan? Een logo en bedrijfsnaam in ieder geval. Ook een slogan, website, email en andere contactgegevens? Daar verschillen de meningen over. Volgens sommigen goede marketing, volgens anderen ‘too much info’ die meer past op een visitekaartje.
- Denk goed na over de kleurkeuze, deze dient te passen bij het bedrijf en de doelgroep. Chique kleuren zijn zwart, bordeauxrood en donkerblauw, opvallende kleuren zijn roze, geel en lichtgroen.
- Bedrijfskleding wordt vaak maar een oogwenk waargenomen door mensen, dus het is zaak dat de bedrukking goed leesbaar is. De kleur van de bedrukking dient voldoende te contrasteren met de kledingkleur, en het lettertype moet gemakkelijk leesbaar en groot genoeg zijn.
- Wanneer u kiest voor een afbeelding van een logo moet deze uiteraard haarscherp zijn. Lever dus bij de drukker altijd een bestand van hoge kwaliteit aan, om vervaagde en korrelige kleuren te voorkomen.
- Kies altijd voor bedrijfskleding met een goede pasvorm en in de juiste maat. Het heeft juist een negatief effect op klanten als personeel kleding draagt dat te groot is of juist te klein omdat het er onverzorgd uit ziet.
- Hoewel bedrijfskleding soms een grote investering is, moet versleten kleding direct vervangen worden. Controleer eens in de zoveel tijd of de kleding geen ‘verwassen’ kleur heeft gekregen en er geen beschadigingen zoals gaten zichtbaar zijn.
- Als u bedrijfskleding onbelast aan medewerkers ter beschikking wilt stellen, heeft de Belastingdienst enkele voorwaarden. Zo moet de bedrukking van kleding een beeldkenmerk bevatten, zoals een logo of de bedrijfsnaam. Het totaal aantal vierkanten centimeters van de bedrukking(en) opgeteld moet minimaal 70 cm² bedragen.
Heeft u nog aanvullende tips wat betreft bedrijfskleding? We horen het graag in de onderstaande reacties.
Dit artikel is geschreven in samenwerking met Digitransfer.
1 reactie
Leuk artikel! Ik vind het ook altijd erg belangrijk dat er voor kwaliteit wordt gekozen. Niks ergers voor je bedrijf dan dat je personeel rondloopt met scheurtjes of letters die vervagen. Staat erg onprofessioneel.