Image default
Ondernemen

Hoe bepaal je je tarieven als je zzp’er wordt?

Eén van de moeilijkste dingen om te doen wanneer je als zzp’er begint, is het bepalen van je tarieven. Je wilt jezelf niet uit de markt prijzen en potentiële klanten afschrikken met te hoge tarieven. Maar je wilt natuurlijk ook niet voor een schijntje werken, want je moet er wel je boterham mee kunnen verdienen. Hoewel wij ook de wijsheid niet in pacht hebben en het natuurlijk per vakgebied kan verschillen wat een redelijk tarief is, geven we een paar tips voor hoe je je tarieven kunt bepalen als je zzp’er wordt.

Bereken je kosten

Het vaststellen van een tarief gaat niet enkel om wat je zou willen verdienen, het gaat ook om wat je moet verdienen om uit de kosten te komen. Hoewel sommige kosten apart gefactureerd kunnen worden, moet je toch met een hoop lasten en afschrijvingen rekening houden bij het bepalen van je tarieven. Denk bijvoorbeeld aan het huren van een gebruiksruimte, het investeren in apparatuur en basale zaken als stroom en internet. Boven op deze kosten moet je dus ook nog geld overhouden om in je verdere levensonderhoud te kunnen voorzien en bij voorkeur ook te kunnen sparen voor leuke of belangrijke dingen.

Praat met een ervaren collega

Als je in een bepaald vakgebied aan de slag gaat waar je ervaring in hebt of in opgeleid bent, dan is de kans groot dat je ook mensen kent die de stap al gemaakt hebben om te gaan ondernemen binnen het vakgebied in kwestie. Misschien is het een klasgenoot, misschien is het een leraar of stagebegeleider. Vanuit hun ervaring kunnen zij jou adviseren over wat een redelijk tarief is om mee te beginnen als zzp’er in het vakgebied.

Kijk rond bij de concurrentie

Eén van de belangrijkste dingen die je moet doen wanneer je je uurtarieven gaat bepalen, is goed rondkijken naar de tarieven van de concurrentie. In veel gevallen zijn tarieven terug te vinden op websites van concurrenten, maar in sommige gevallen moet je wellicht een offerte aanvragen om erachter te komen wat men zoal rekent voor de diensten en de eventuele materialen die daarbij nodig zijn. Op basis hiervan kun je bepalen wat een gangbaar markttarief is. Je kunt dan de keuze maken om daar een beetje onder te gaan zitten. Het is immers ook zo dat je je tarieven kunt ophogen wanneer je een naam opgebouwd hebt.

Weinig concurrentie

Alleen als je echt hele specialistische diensten aanbiedt waarbij de concurrentie beperkt is, is het verstandig om op hetzelfde niveau of zelfs hoger dan de concurrentie te gaan zitten. Kijk ook even goed naar het werkgebied van je concurrenten. Ben jij voor jouw regio een van de weinige aanbieders of zelfs de enige? Dan biedt dit natuurlijk meer ruimte om je tarieven wat hoger in te zetten. Je hoeft dan immers ook minder reiskosten in rekening te brengen dan een ondernemer die van verder moet komen, waardoor het prijsverschil weer (gedeeltelijk) verdampt voor de klant.

Goed onderhandelen

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om geen vaste tarieven te bepalen en te communiceren. In dat geval kun je zogenaamd maatwerk bieden. Dit geeft je onderhandelingsruimte, omdat je zonder duidelijke leidraad wat hoger kunt inzetten dan nodig. Zo kun je de klant ook nog eens het gevoel geven dat hij of zij gematst wordt omdat je zogenaamd korting geeft, terwijl je eigenlijk uitkomt op het tarief dat je toch al in je hoofd had zitten. Accepteert de klant de offerte zonder te onderhandelen, dan heb je geluk en kun je er extra op verdienen.

Niet té laag inzetten

Waarom je niet te hoog moet inzetten met je tarieven, ligt voor de hand: je schrikt er potentiële klanten mee af. Maar te laag inzetten is ook niet verstandig. Ten eerste kun je dan als minder professioneel en overtuigd van je eigen kunnen ingeschat worden, of men denkt dat de kwaliteit van de diensten lager is. Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat jij dan veel harder moet werken dan anderen in je vakgebied om rond te komen, en dat moet je jezelf niet willen aandoen. Wat ook een probleem is wanneer je je tarief laag inzet, is dat het dan moeilijk wordt om je tarieven te laten stijgen tot een normaler tarief. Voor vaste klanten betekent dit een forse prijsverhoging, en daar zit men doorgaans niet op te wachten.

Je precieze tarieven kunnen we je dus niet zomaar influisteren. Maar met bovenstaande tips zou je tot een realistisch tarief moeten kunnen komen. Daarna is het zaak om je bij iedere klus van je beste kant te laten zien, zodat je klanten aan je bindt en voor goede mond-tot-mondreclame zorgt.

Related posts

Een goede zorgverzekering voor ZZP’ers

Danny

Alles wat je moet weten over verzenddozen

Danny Bijl

Bedrijfsnaam kiezen: 10 tips

Danny

Leave a Comment