Een ondernemingsplan is een cruciaal element voor het opstarten van een nieuwe onderneming. Het ondernemingsplan is vaak de toegangspoort naar een gunstig krediet of we gebruiken het om het vertrouwen van andere partijen te winnen. Vroeger bestond zo’n ondernemingsplan voornamelijk uit een financieel luik waarbij enkel de cijfertjes hoorden te kloppen. Tegenwoordig is een ondernemingsplan uitgegroeid tot een multidisciplinair document. Steekproefonderzoeken, interviews en haalbaarheidsonderzoeken zijn hierbij nooit veraf. Steeds meer ondernemers kiezen er ook voor om hun ondernemingsplan te versterken door middel van 3D-printing. De voordelen van een 3D-printer voor ondernemers zijn dan ook niet min.

Maak een prototype van jouw product

Wil je een nieuw product op de markt brengen? Dan bevat het ondernemingsplan altijd schetsen ervan. Ook een consumentenonderzoek en een unieke naam mogen niet ontbreken. Voor professionele partners zijn dergelijke onderzoeken en schetsen vaak een meerwaarde, maar een kredietverstrekker kan zich een en ander nog niet automatisch visualiseren. Een 3D-ontwerp verricht hier wonderen en verhoogt de kans op een positieve beoordeling.

Zo’n prototype kan je laten ontwikkelen of je kan een ultimaker kopen en ‘m zelf ontwerpen. Welke optie je ook kiest: vergeet de kostprijs niet te verwerken in het financieel plan. Het gaat hier immers ook gewoon om een opstartkost, net zoals de prijs voor het ontwerpen van jouw logo of website.

Visualiseren van cijfergegevens

Terwijl bankiers houden van gedetailleerde berekeningen, cijfergegevens en financiële prognoses, geldt voor andere partijen het omgekeerde. Vooral indien we geld willen ophalen bij particulieren, bijvoorbeeld in het kader van de nieuwe deeleconomie, moeten we die cijfergegevens toegankelijker maken.

Natuurlijk mogen de cijfers niet ontbreken, maar soms is het beter om ze te visualiseren. Dit doen we al langer in diapresentaties en via zogenoemde infographics. Ook hier kan een 3D-printer een meerwaarde zijn. Staafgrafieken en cirkeldiagrammen laten zich bijvoorbeeld eenvoudig in 3D-weergaves visualiseren. Let wel op: enkel indien de financiële prognoses voldoende grote stijgingen vooropstellen, is een 3D-visualisatie aangewezen. Voor subtiele verschillen of dalende trendlijnen zijn ze dan weer minder geschikt.

Overigens hoef je een 3D-printer niet alleen te gebruiken voor het visualiseren van cijfergegevens. Ook steekproefonderzoeken, enquêtes en andere marktonderzoeken laten zich graag visualiseren. Zo kan de 3d printer onderdelen van het onderzoek toelichten waaruit moet blijken dat het product volledig aansluit bij de door jou geschetste doelgroep. Dit moet en zal investeerders overtuigen.

Geef de verkoopruimte driedimensionaal weer

Ga je niet zelf een product ontwikkelen maar het louter aan consumenten verkopen? Een verkoopruimte kost geld en waarschijnlijk zal je dan ook bij de bank moeten aankloppen. Visualisaties en schetsen van de te bouwen of te renoveren verkoopruimte moeten de kredietverstrekker overtuigen, maar bieden niet altijd voldoende duidelijkheid. Ook hier kan gekozen worden voor een 3D-weergave om het ondernemingsplan en de daarin geformuleerde investeringen te staven.In dit geval zal je uiteraard niet zelf aan de slag gaan met een 3D-printer. Vraag daarom jouw architect naar de mogelijkheden tot 3D-visualisatie. Steeds meer architecten hebben 3D-experts in dienst of werken samen met andere professionals. Hier is het wel belangrijk om te kiezen voor een gekleurde weergave die het gebouw ook alle eer aandoet. Weet wel dat dit over het algemeen ook in een hoger prijskaartje resulteert, dus vraag vooraf zeker even een offerte.

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply