Flexibel zijn is niet voor iedereen even makkelijk. Het kan veel energie kosten als je moeite hebt met schakelen, maar kunnen schakelen is wel een belangrijk onderdeel van het leiden van een bedrijf. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je alles zomaar over je kant moet laten gaan, maar het betekent wel dat je geen stijve, eigenwijze hork moet zijn bij wie alles maar op één manier kan. Op wat voor manieren moet je in ieder geval wél als baas flexibel zijn?
Hybride werken toestaan
In deze tijd is hybride werken behoorlijk genormaliseerd en je zou zelfs kunnen stellen dat het de toekomst heeft. Hoewel thuiswerken al voor de coronaperiode in opkomst was, heeft die tijd natuurlijk veel gedaan voor het vooruitbrengen van dat concept. Als baas heb je daar mogelijk je bedenkingen bij, maar eigenlijk mis je de boot als je niet openstaat voor hybride werken. Dat is een reden voor mensen om hun heil ergens anders te zoeken waar dat wel mogelijk is. Geef medewerkers dus ‘gewoon’ de mogelijkheid om vanuit huis te werken als hun taken dat toelaten, zonder dat dit ten koste gaat van de productiviteit.
Aanpassen van werktijden bij privéomstandigheden
Werknemers hebben ook privélevens, en het is vrijwel onmogelijk om dat volledig te scheiden van werk. Het gaat immers over hetzelfde leven, dus zaken beïnvloeden elkaar. In het geval van privéomstandigheden, zoals bijvoorbeeld ouderschap of mantelzorg, is het voor de werknemer in kwestie zeer gewenst als jij als baas bereid bent om flexibele werktijden toe te staan. Zo lang je daar goede afspraken over maakt, tenminste.
Openstaan voor feedback
Flexibel zijn houdt ook in dat je niet rigide bent in het houden aan je eigen zienswijze. Het is belangrijk om open te staan voor feedback. Niet alleen omdat je hier zelf echt wel wat van kunt leren dat voor verbetering zorgt, maar ook omdat werknemers het nodig hebben om zich gehoord, gewaardeerd en gerespecteerd te voelen. Anders worden ze ontevreden en ongelukkig in hun baan en gaan ze verder kijken naar andere werkgevers. Probeer daarom actief naar de ideeën en zorgen van je team te luisteren en pas strategieën aan als dit beter aansluit bij de realiteit op de werkvloer.
Taken herverdelen bij ziekte
Als werkgever is het onvermijdelijk dat je te maken krijgt met ziekteverzuim. Dat is frustrerend en het betekent dat je mogelijk moet improviseren. Daar moet je dan wel toe in staat zijn. Wees flexibel genoeg om te schakelen wanneer er een medewerker uitvalt. Neem in zo’n geval misschien zelf tijdelijk verantwoordelijkheden over of verdeel ze binnen het team op een manier die voor iedereen fair en doenlijk is. Want ja, ook zij zullen zich flexibel moeten tonen, want het mag ook wel van twee kanten komen.
Opleidingen faciliteren
Veel medewerkers hebben ambities en willen niet stilstaan in ontwikkeling. Ze willen blijven leren om hun groei, vaardigheden, kennis en motivatie te bevorderen. Eigenlijk is dat iets heel goeds, ook al voelt het voor jou misschien als je dat een plek gevuld hebt met een poppetje en dat het juist lastig is dat mensen dan andere dingen willen dan waar je ze in eerste instantie voor hebt aangenomen. Ook hier geldt dat mensen verder gaan kijken als ze bij jou die ontwikkelingsmogelijkheden niet hebben. Sta daarom toe dat medewerkers tijd vrijmaken voor trainingen, ook als dit niet direct in hun huidige functie past.
Projectdoelen aanpassen bij obstakels
Net zoals je open moet staan voor feedback, moet je er ook voor openstaan dat dingen niet altijd gaan zoals je ze in gedachten hebt en dan kunnen erkennen dat het misschien anders moet om het wél te laten slagen. Jouw visie hoeft niet altijd foutloos te werken. Als een project onverwachte obstakels tegenkomt, wat heel goed mogelijk is, wees dan ‘gewoon’ bereid om de scope of deadline aan te passen in plaats van blind te sturen op het oorspronkelijke plan. Daarmee frustreer je immers ook je team.
Persoonlijke aanpak bij conflicten
Niemand zit erop te wachten om ruzie op de werkvloer te hebben, maar het is natuurlijk gewoon mogelijk dat er conflicten tussen medewerkers ontstaan. Het zijn allemaal mensen met hun eigen emoties en bagage die niet altijd goed in staat zijn om zaken rustig uit te praten. In zo’n geval kun je een standaardprotocol uit de la halen en proberen te volgen, maar iedere situatie en ieder mens is anders. Wees daarom flexibel als baas en stem je aanpak af op de specifieke situatie en personen. Dat zijn bovendien kwaliteiten van een goede baas om hiertoe in staat te zijn.
Snel reageren op marktschommelingen
Bij zakendoen hoort ook flexibiliteit. De markt is constant in beweging en achterover leunen is eigenlijk nooit een optie. Het kan zomaar gebeuren dat je te maken krijgt met marktschommelingen die een weerslag kunnen hebben op jouw zaken. In dat geval is het zaak om je als baas van het bedrijf flexibel te tonen en te schakelen tussen prioriteiten als een klantvraag of een marktkans daarom vraagt, zelfs als dit je voorgenomen planning en aanpak verandert. Eigenwijs blijven zorgt niet voor succes op de langere termijn.
Moet je soms even op je tong bijten als je ergens mee geconfronteerd wordt? Natuurlijk. Wat verwerkingstijd is heel normaal. Maar besef wat de positie is waar in je zit en hoe belangrijk jouw acties en reacties zijn voor de tevredenheid van werknemers, de vrede op de werkvloer en natuurlijk ook het zakelijk succes van het bedrijf. Flexibel zijn als baas is kwaliteit die je absoluut zult moeten ontwikkelen als je hem nog niet bezit!