Je ontkomt er als bedrijf niet meer aan om actief te zijn op social media. Het is dé moderne manier om zichtbaar te blijven bij je doelgroep. Ga je hier niet in mee, dan lopen je concurrenten je voorbij. Ook wanneer je een vaste schare oudere klanten hebt moet je hierin investeren, omdat je het natuurlijk verloop moet opvangen. Of met andere woorden: je moet voor nieuwe aanwas zorgen. Inmiddels zijn de meeste bedrijven wel bekend met hoe ze Facebook en Twitter kunnen inzetten, maar de jongere doelgroep heeft haar aandacht inmiddels alweer verplaatst naar Instagram. Hoe kun jij als ondernemer dat medium in je voordeel gebruiken? We geven een aantal tips.

Strategie en hashtags

Een strategie is noodzakelijk voor succesvolle marketing, en dat geldt net zo goed voor het gebruiken van Instagram. Het is ten eerste van groot belang dat je goed in beeld hebt wie je doelgroep zijn. Wanneer je dit helder hebt, moet je weten hoe je deze mensen kunt bereiken. Daarvoor moet je weten hoe gebruikers op Instagram posts over hun favoriete onderwerpen vinden. Het gebruik van hashtags is daarbij essentieel. Onderzoek goed welke hashtags overeenkomen met populaire zoektermen gerelateerd aan jouw product of dienst en gebruik deze in overvloed. Instagram is bij uitstek een plek waar veel hashtags gebruikt worden. Kijk daarbij ook goed naar wat je concurrenten doen. Je moet zeker niet hun stijl kopiëren, maar wel de tactiek die zij gebruiken om gevonden te worden door de doelgroep.

Blijven boeien

Nu je weet hoe je je doelgroep kunt bereiken, moet je ze ook kunnen boeien. De inhoud van je posts is cruciaal bij het vasthouden van de aandacht van potentiële klanten. Vermaak, verbaas of prikkel je doelgroep met je content. Naast dat je posts dus kwalitatief goed moeten zijn, is kwantiteit ook van belang om de aandacht vast te houden. Als je volgers hebt weten te scoren door je vindbaarheid en de kwaliteit van je content wil je immers zo ver mogelijk vooraan in hun gedachten blijven. Dat doel bereik je niet door ze te overstelpen met posts, want dan ga je irritatie opwekken, waardoor je volgers verliest. Kies ervoor om regelmatig te posten, maar liever niet elke dag en zeker niet meerdere keren per dag.

Inspelen op de actualiteit en trends

De actualiteit is een reden om wél je vaste schema te doorbreken. Je laat je volgers zo zien dat je alert bent, en vaak is het vermakelijk als een bedrijf op een slimme manier inspeelt op een actueel thema. Let ook hierbij goed op de hashtags die gebruikt worden voor het onderwerp en neem deze over. Informeer je ook goed over bepaalde trends op Instagram en hun bijbehorende hashtags. Denk hierbij aan zaken als ‘Throwback Thursday’ (#TBT) en ‘Outfit of the day’ (#ootd).

Vertel je verhaal

Social media is een plek om je verhaal te vertellen als bedrijf. Denk daarbij aan visie, werkwijze, engagement en dergelijke zaken. Hoewel Instagram vooral op beeld gericht is, is het niet de plek om al je producten tentoon te spreiden. Het is juist het verhaal achter de producten en diensten waar de gebruiker in geïnteresseerd is. Dit is bovendien een goed aanknopingspunt om jouw identiteit als onderneming te tonen. Wat voor een bedrijf is dit eigenlijk? Wat voor mensen werken er? Wat vindt het bedrijf en haar medewerkers belangrijk? Gebruik daarbij professioneel gemaakt beeld voor een professionele, serieuze uitstraling.

Maak gebruik van influencers

Interessant genoeg prijs je je producten of dienst niet zelf aan op Instagram. Doe je dat wel, dan wordt je content een reclameboodschap en dat is nu precies het moment waarbij men wegzapt, om in televisietermen te spreken. Wil je je producten aangesprezen zien, dan moet je dat aan Instagram-gebruikers zelf overlaten. Het leukste is natuurlijk user-generated content: gebruikers die gratis en voor niks uit eigen beweging hun ervaring met jouw product of bedrijf delen. Maar je kunt hier wel wat in sturen, door gebruik te maken van influencers. Dit zijn Instagram-gebruikers die al een groot aantal volgers hebben en dus ook een groot bereik hebben. Deze kun je betalen om jouw producten aan te prijzen, of ze in ieder geval gratis verstrekken in de hoop op een positieve beoordeling. Kies influencers die passen bij jouw bedrijf, producten en vooral ook je gewenste doelgroep.

 

 

Share.

About Author

mm

Ik ben Dion, woonachtig in Nijmegen, gelukkig getrouwd en van beroep journalist, tekstschrijver, blogger, videoredacteur/editor en websitebeheerder. Ik ben zzp'er onder de naam ContentClan en werk als politiek verslaggever voor RN7. In mijn vrije tijd maak ik muziek.

Leave A Reply