Image default
Marketing

Hoe kun je de merkidentiteit van je bedrijf versterken?

Eén belangrijke zaak waar je succes, herkenbaarheid en klantloyaliteit aan kunt ontlenen, is de merkidentiteit van je bedrijf. Dat draait om meer dan alleen een logo en een pakkende slogan. Het gaat bij je merkidentiteit om de kern van hoe je bedrijf naar buiten treedt, hoe klanten je zien en hoe je jezelf onderscheidt van de concurrentie. Een sterke merkidentiteit zorgt ervoor dat je kunt opvallen in een drukke markt, maar helpt ook om vertrouwen op te bouwen bij je doelgroep. Maar hoe zorg je ervoor dat je een sterke merkidentiteit ontwikkelt en behoudt? Dat proberen we te analyseren in dit artikel.

Een helder merkverhaal

De basis van je merkidentiteit is het merkverhaal. Dat verhaal draait niet alleen om wat je doet als bedrijf, maar vooral om waarom je doet wat je doet. Klanten willen tegenwoordig namelijk weten waar je voor staat als bedrijf, welke waarden je drijven en welk probleem je oplost. Als je erin slaagt om een krachtig merkverhaal neer te zetten, is dat een verhaal dat emoties oproept en je verbindt met je doelgroep. Om dat voor elkaar te krijgen moet je je missie en visie helder hebben, en daarbij het hogere doel identificeren. Welk verschil wil je maken in de wereld? Dit verhaal moet niet alleen op papier bestaan, maar ook leven en geademd worden binnen je organisatie. Alles wat je naar buiten communiceert, van je website tot je klantenservice, moet dit verhaal versterken.

Consistentie is de sleutel

Een van de belangrijkste pijlers voor het versterken van je merkidentiteit, is consistent zijn in je communicatie en je visuele uitingen. Als jij een merkidentiteit bepaalt, moet je logo, kleurenschema, tone of voice en zelfs de manier waarop je reageert op klachten altijd in lijn zijn met je merkidentiteit. Zonder uitzondering. Dit creëert herkenbaarheid en betrouwbaarheid. Dat is iets anders dan saai of voorspelbaar zijn. Het gaat er simpelweg om dat je boodschap en uitstraling in elke uiting kloppen met je merk. Een voorbeeld: stel dat je voor een luxueuze merkidentiteit gaat, maar je communicatie op social media informeel en vol grappen is. Dat geeft een verwarrend beeld. Maak duidelijke richtlijnen voor hoe je merk zich uit, zowel online als offline, en zorg ervoor dat je hele team deze begrijpt en toepast.

Hoe kun je de merkidentiteit van je bedrijf versterken?

Versterk je visuele identiteit

We sprake al even over visuele uitingen. De visuele identiteit van je merk is een belangrijk onderdeel van hoe klanten je zien en onthouden en verdient dus speciale aandacht. Een sterk visueel merkontwerp zorgt ervoor dat klanten je meteen herkennen, ongeacht waar ze je tegenkomen. We hebben het hierbij dan over je logo, kleuren, lettertypes en fotografie. Investeer daarom in een professioneel ontwerp dat aansluit bij je merkwaarden en je merkidentiteit en dat je doelgroep aanspreekt. Soms kan een subtiel herontwerp van die visuele identiteit je merk een frisse, moderne uitstraling geven zonder dat je je hele identiteit verandert.

Een onderscheidende tone of voice

Hoe je met je klanten communiceert, zegt heel veel over jouw merk. Je tone of voice is daarom óók een belangrijk element van je merkidentiteit en moet goed aansluiten bij je beoogde doelgroep. Dat kan dus grappig en toegankelijk zijn bij een informele merkidentiteit, maar ook zakelijk en professioneel bij een formelere identiteit. Dus moet je nadenken over hoe je je doelgroep aanspreekt. Welke taal gebruiken ze? Wat vinden ze belangrijk? Pas je taalgebruik en de stijl van je communicatie aan om je merkpersoonlijkheid te benadrukken. Belangrijk is wel dat je altijd authentiek blijft. Probeer niet een stijl te kopiëren omdat het trendy is, want klanten prikken daar snel doorheen.

Gebruik storytelling

Verhalen kunnen op een krachtige manier je merkidentiteit tot leven brengen. Je doelgroep onthoudt vaak verhalen ook veel beter dan droge feiten en cijfers. Dus is storytelling een belangrijke pijler voor een sterke merkidentiteit. Als je dit goed aanpakt, kan het je merk menselijker en toegankelijker maken. Wat je bijvoorbeeld kunt doen, is het verhaal achter de oprichting van je bedrijf vertellen of je klanten mee te namen achter de schermen van je dagelijkse werkzaamheden. Maar je kunt ook klantenverhalen delen. Wees je ervan bewust dat storytelling niet alleen draait om woorden, maar dat goede storytelling ook zit in hoe je beelden, video’s en andere content inzet om je boodschap over te brengen. Wees wel altijd eerlijk, want door een onjuist beeld wordt snel genoeg heen geprikt.

Werk aan het opbouwen van een emotionele connectie

Om succesvol te zijn in het vormen van een sterke merkidentiteit, moet je niet alleen herkenbaar zijn, maar ook werken aan het opbouwen van een emotionele connectie met je klanten. Mensen maken immers vaak keuzes op basis van gevoel en emoties spelen daarbij een grote rol. Dat doe je zelf waarschijnlijk ook vaker dan je denkt. Speel daarom in op de waarden, behoeften en verlangens van je doelgroep. Overweeg de beleving die je wilt creëren rondom je merk en vertaal die in elke klantinteractie.

Een sterke merkidentiteit is in veel gevallen bijna onmisbaar voor het succes van een bedrijf. Investeer daarom in de hierboven genoemde facetten. Met een sterke merkidentiteit kun je immers niet alleen de concurrentie voorblijven, maar ook langdurige relaties opbouwen met je klanten. Maar vergeet daarnaast niet om je merk over tijd te blijven vernieuwen, zodat je altijd relevant blijft in een veranderende markt.

Related posts

De beste manier om klanten jouw bedrijf te laten vinden

Danny Bijl

7 tips voor een (nog) succesvollere onderneming

Danny

Waar moet een goed affiche aan voldoen?

Danny Bijl

Leave a Comment