Image default
Ondernemen

Hoe kun je op de langere termijn een faillissement voorkomen?

Zeker in deze tijd hoor je regelmatig om je dat er faillissementen plaatsvinden of bedrijven surseance van betaling aanvragen. Dat gebeurt meestal niet plotseling, hoewel dat naar de buitenwereld toe zo kan lijken. Een faillissement voorkomen doe je niet op het allerlaatste moment, dat doe je door op tijd verstandig te ondernemen. We geven een aantal tips die kunnen helpen met een faillissement voorkomen op de langere termijn.

Ontkoppel zaken van emotie

Ook al is je bedrijf je levenswerk en ben jij als baas een echt mensenmens, het is nooit verstandig om emotie en zaken met elkaar te vermengen. Dit leidt namelijk tot verkeerde beslissingen. Ga terug naar de kern: je bent gaan ondernemen om geld te verdienen. Bij een gezonde onderneming blijft dat voorop staan. Het is in het belang van het bedrijf om zakelijke beslissingen te kunnen maken die soms ook een beetje pijn kunnen doen zodat het bedrijf rendabel blijft en je een faillissement kunt afwenden.

Probeer je te onderscheiden in de markt

Om het te redden op de markt, moet je je best blijven doen om je bedrijf op een onderscheidende manier te blijven profileren. Wees er altijd scherp op om niet je concurrenten te imiteren, maar juist je eigen sterke punten naar voren te brengen. Je wilt immers een gevoel kweken bij klanten die ze aantrekt naar jouw bedrijf in plaats naar dat van je concurrent. Als je zelf niet in staat bent om die onderscheidende punten bloot te leggen, laat je dan adviseren door een deskundige. Accepteer het als diegene adviseert om te herstructureren om de nadruk op die onderscheidende punten te leggen. Anders overleef je het niet op de markt en wordt het voorkomen van een faillissement moeilijker.

Spreid de risico’s en je geld

Als je op één paard wedt, kun je ook in één keer alles kwijtraken. Wees dus niet zo onverstandig om al je geld op één plek in te zetten. Het gebeurt vaak dat bedrijven nieuwe activiteiten beginnen maar de kosten daarvan bij gezonde activiteiten leggen. Zo worden gezonde zaken aangetast als de nieuwe activiteiten sneuvelen. Blijf ook geen geld pompen in een onderneming die maar niet goed van de grond wilt komen. Uiteindelijk moet jij ook financieel gezond door kunnen met je leven als je bedrijf niet levensvatbaar blijkt.

Ga er niet van uit dat het maar een ‘dipje’ is

Veel ondernemers wiens bedrijf failliet gaat, hadden dat al lang kunnen zien aankomen. Maar vaak steekt men de kop in het zand en denkt men dat het maar een dipje is en het wel weer goedkomt. Dat is geen zakelijke instelling. Als je winst of omzet daalt, moet je meteen analyseren waarom dat zou kunnen zijn en tijdig aanpassingen maken. Gooi verliesgevende producten overboord. Reorganiseer op het moment dat je merkt dat dingen niet werken om een faillissement af te wenden.

Omring je niet met ja-knikkers, maar met kritische mensen

Er zijn genoeg ondernemers die vooral graag willen dat iedereen om hen heen het altijd met ze eens is en hem of haar naar de pijpen dansen. Dat lijkt comfortabel, maar het kan de doodsteek voor je bedrijf zijn. Ja-knikkers zeggen het namelijk niet wanneer ze vinden of weten dat iets niet goed gaat en schadelijk is voor het bedrijf. Dit terwijl je juist kritische feedback en een reality check nodig hebt om je bedrijf gezond te houden. Met andere woorden: sta open voor kritiek en verzeker je ervan dat je die ook krijgt door de juiste mensen om je heen te verzamelen.

Zorg dat het bedrijf niet volledig van jou afhankelijk is

Als ondernemer wil je natuurlijk zelf de spil in je eigen bedrijf zijn. Dat is begrijpelijk, maar ook onverstandig. Althans, je moet ervoor zorgen dat je niet de enige spil bent. Want wie er anders voor zorgen dat het bedrijf goed kan blijven door draaien als jij wegvalt wegens ziekte of een andere reden? Dat kan iedereen overkomen, dus ook jou. Ga er niet van uit dat je nooit uitgeschakeld zult worden en zorg ervoor dat je bedrijf niet volledig van jou afhankelijk is. Misschien moet je je trots een beetje opzij zetten door ook iemand anders belangrijk te maken, maar dat is in het belang van je bedrijf en het voorkomen van een faillissement.

Related posts

Waarom zou je deelnemen aan een bedrijfsbeurs? 7 redenen!

Dion

Waar je op moet letten tijdens de keuze voor een SEO bureau

Danny Bijl

De waarde van CRM software voor kleine webshops: de voor- en nadelen

Danny

Leave a Comment