Image default
Marketing

Hoe kun je TikTok inzetten voor marketing?

Als bedrijf ontkom je vaak niet aan het investeren in marketing om je doelgroep te bereiken. Om je doelgroep inderdaad te kunnen bereiken, moet je ze echter ook volgen naar waar ze zijn. Dat betekent dat je mee moet met de tijd in je marketingstrategie. Daar kan ook het actief gebruiken van het socialmediaplatform TikTok bij horen, wat je daar ook van vindt en denkt. TikTok is immers uitgegroeid tot een van de meest populaire socialmediaplatforms, vooral onder jongere doelgroepen. Door dat grote succes biedt het jou als ondernemer unieke marketingmogelijkheden. Maar welke dan? We bespreken hoe je TikTok kunt inzetten voor marketing.

Maak creatieve en authentieke content

Om te beginnen kun je als bedrijf een eigen kanaal starten op TikTok waarop je content gaat aanbieden. Twee belangrijke kernwoorden daarbij zijn ‘creatief’ en ‘authentiek’. Om boven het maaiveld uit te steken en mensen te boeien, moet je content produceren die amusant of interessant is. Maak grappige filmpjes die aan je product gerelateerd zijn, of deel juist je kennis en kleine, hapklare porties. Welke kant je daarmee op gaat, hangt af van wat je wilt uitstralen en de toon die je wilt uitslaan. Maak bij het gebruiken van TikTok ook gebruik van de creatieve tools van het platform om ervoor te zorgen dat jouw content helemaal bij de rest van de content op het platform past.

Gebruik hashtag challenges

Je bent vast bekend met de term ‘viral gaan’, die slaat op het onverwacht bereiken van heel veel mensen omdat iets aanslaat op het internet. Dat is niet iets wat je per se kunt plannen, maar je kunt wel een poging wagen om iets te maken dat het in zich heeft om viral te gaan. Een slimme zet daarbij is het starten van een ‘hashtag challenge’. Bedenk een uitdaging die anderen moeten uitvoeren en waarbij ze zichzelf moeten filmen en bedenk er ook een pakkende hashtag bij. Zo zorg je ervoor dat mensen geheel vrijwillig content gaan maken rondom jouw product of merk. Eigen is dat een moderne vorm van mond-tot-mondreclame, maar een stuk vermakelijker.

Hoe kun je TikTok inzetten voor marketing?

Samenwerken met influencers op TikTok

TikTok is ook absoluut het domein van succesvolle influencers met een trouwe en betrokken volgersbasis. Zij zijn dan ook de sleutel naar het bereiken van deze volgers. Zoek een of meerdere influencers die passen bij jouw merk of product en een doelgroep hebben die jij zoekt. Door met hen samen te werken, kun je hen je merk laten promoten en zo hun volgers beïnvloeden. Influencers weten vaak precies hoe ze hun volgers kunnen enthousiasmeren en kunnen op een slimme manier jouw producten of merk onder de aandacht brengen. Houd er rekening mee dat influencers hier relatief veel geld voor kunnen vragen, maar dat kan het zeker waard zijn.

Adverteren op TikTok

TikTok biedt naast de optie van marketing met behulp van influencers ook verschillende advertentieopties voor bedrijven. Een van de meest gebruikte vormen daarbij is de ‘In-Feed’ advertentie. Dit is een advertentie die verschijnt tussen de video’s van gebruikers en net zoals andere content door de gebruiker gescrold kan worden. Een goede plek voor een advertentiefilmpje dus. Andere opties zijn ‘TopView’ advertenties. Hierbij gaat het om de eerste video die gebruikers zien bij het openen van de app. Daarnaast bestaat er ook nog de mogelijkheid voor zogenaamde ‘Brand Takeovers’, waarbij een volledige pagina door een merk kan worden overgenomen, en ‘Branded Effects’ waarbij je als adverteerder je eigen AR-effecten of filters kunt maken.

Inspelen op actuele trends

TikTok, of wellicht beter gezegd: haar gebruikers, is zeer trendgevoelig. Op dit platform kunnen nieuwe dansjes, muziek en challenges binnen enkele dagen compleet viraal gaan en een hype worden. Door snel op zulke trends in te spelen, kun je je zichtbaarheid vergroten en je merk in het gesprek van de dag plaatsen. Zorg er daarbij echter wel voor dat je merk nog steeds past bij de trend, zodat de content authentiek blijft en niet raar en geforceerd wordt. Je wilt immers wel vasthouden aan een bepaalde uitstraling en tone-of-voice.

Maar hoe weet je nu of je inspanningen wat betreft marketing op TikTok wat doen? Uiteindelijk hopelijk in je verkopen, maar in eerste instantie kun je daarvoor analytics raadplegen. Net als andere socialmediaplatforms biedt TikTok gedetailleerde inzichten in je prestaties. Je kunt statistieken zien zoals het aantal weergaven, de betrokkenheid en de volgersgroei om te zien welke content goed presteert en optimaliseer je strategie op basis van deze gegevens. Door dit goed te analyseren en ervan te leren kun je je content steeds beter afstemmen op de voorkeuren van je doelgroep.

Related posts

Het nieuwe ondernemen versus de traditionele aanpak

Mathijs

Cialdini 3.0

Mariska Elsendoorn-Coort

De huisstijl van je bedrijf: meer dan alleen een logo

Dion

Leave a Comment