Als bedrijf wil je je doelgroep bereiken en naamsbekendheid creëren. Daarvoor ben je als het goed is actief op social media. Misschien adverteer je ook op YouTube en in kranten. Of je daadwerkelijk de mensen bereikt die je wilt bereiden is daarmee nooit helemaal zeker. Wanneer je voor naamsbekendheid wilt zorgen, wil je dat zoveel mogelijk mensen op de hoogte van het bestaan van jouw bedrijf en welke diensten of producten daarbij horen. Reclame maken in de openbare ruimte is daarbij een goede aanvulling op je marketingstrategie, zeker in het geval van een bedrijf dat vooral lokaal acteert. Maar hoe maak je een goed reclamebord?
Het juiste materiaal kiezen
Voordat je je reclamebord laat drukken, is het verstandig om goed na te denken over hoe je hem wilt gaan gebruiken. Dit is namelijk van belang voor de keuze voor het juiste materiaal. Wil je een reclamebord laten maken dat alleen binnen gebruikt gaat worden? Dan is Forex een geschikte materiaalkeuze. Forex is licht van gewicht en daarmee ook makkelijk te verplaatsen. Ook dit laat dit materiaal zich makkelijk bewerken. Wil je reclame maken in de buitenruimte, dan is Forex wat minder geschikt, omdat je reclamebord de elementen moet kunnen weerstaan. Een harder materiaal dat hier beter voor geschikt is, is Dibond. Het fijne van Dibond is dat het zowel buiten als binnen gebruikt kan worden, waarmee je reclamebord dus in potentie multifunctioneel wordt. Wil je een bord van hoge kwaliteit dat echt alleen maar buiten kan hangen, zoals een bord voor langs een voetbalveld, dan is Trespa de meest geschikte keuze.
Boodschap bepalen
Het allerbelangrijkste van een reclamebord is de boodschap die je ermee wilt communiceren. Je bedrijfsnaam is daarbij niet het allerbelangrijkste. Verzin een kreet die goed samenvat waar jouw bedrijf voor staat en te bieden heeft. Maak met je ideeën een zogenaamd rondje langs de velden om te kijken wat anderen ervan vinden. Met een afgezaagde kreet komt jouw reclamebord immers slecht uit de verf. Hoe sterker en pakkender je kreet is, hoe kleiner in feite je bedrijfsnaam hoeft te zijn op het bord: als je echt de interesse weet te wekken met de tekst op je reclamebord, gaan mensen namelijk zelf op zoek naar welk bedrijf erachter zit.
Het juiste beeld
Een andere aandachtstrekker is het beeld. Dit kun je op twee manieren aanpakken: met een uitzonderlijk pakkende foto of juist met eenvoud. Heb je een erg sterk statement te maken, dan leidt een foto daar alleen maar van af. Denk aan politieke campagnes waarbij een kleur en een motto voldoende zijn om een sterke boodschap over te brengen. Wil je een bepaald gevoel opwekken bij degene de je reclamebord ziet, zorg dan voor een beeld dat dit sterk ondersteunt. Daarbij werkt het altijd het beste om mensen in beeld te nemen die met hun houding en gezichtsuitdrukking de boodschap ondersteunen. Ben je een lokale ondernemer die specifieke diensten levert voor een lokaal publiek, dan kun je denken dat je kunt volstaan met het duidelijk vermelden van je bedrijfsnaam, diensten en contactgegevens. Besef wel dat je hiermee niet snel opvalt. Onderscheid je door juist voor een goed beeld te kiezen.
Een vormgever inschakelen
Vooral wanneer je een kleine onderneming bent, is de motivatie er vaak om zo veel mogelijk geld te besparen door het niet uit te geven waar het niet per se nodig is. Dat kan er bijvoorbeeld toe leiden dat je voor het ontwerp van je reclamebord zelf wat in elkaar flanst, of een handige college of bekende dit laat doen. Vergeet hierbij niet dat je reclamebord ook letterlijk je uithangbord is. Een vormgever kan voor een professioneel ontwerp zorgen. Professioneel is de uitstraling waar je voor moet gaan. Wanneer jouw advertentie rammelt, valt mensen dat echt wel op en dit is niet best voor de uitstraling van je bedrijf. Geef dat beetje extra uit voor een echte vormgever en zaai de winst die je daarmee oogst later.
De juiste plaats kiezen
Een fantastisch reclamebord heeft weinig effect als hij niet gezien wordt. Daarom moet je goed nadenken over waar je je bord plaatst. Waar verwacht je dat jouw doelgroep komt? Welke plekken vallen op die locaties binnen het zicht? Waar mag je wel en niet adverteren, en wat kost het om er te mogen adverteren? Laat je investering in een mooi reclamebord niet in het niet vallen door hem niet goed in te zetten.