Image default
Eigen bedrijf

Hoe onmisbaar ben je als baas van je bedrijf nu echt?

Als ondernemer en baas van je eigen bedrijf, is je plichtsbesef enorm. Je geeft je bijna onvermoeibaar over je bedrijf, omdat je het gevoel hebt dat je onmisbaar bent. Dat is op zekere natuurlijk ook zo. Maar ben je echt altijd onmisbaar? Moet je altijd ‘aan’ staan voor je bedrijf om te kunnen overleven? We bespreken hoe onmisbaar je nu écht bent.

Bedrijfscultuur

Laten we eerst één ding voorop zetten: dit is geen aansporing om je bedrijf van de hand te doen. Het is niet zo dat een ander minstens net zo goed als jij jouw bedrijf zou kunnen leiden. Jij vormt wel degelijk een cruciaal onderdeel van de identiteit van je bedrijf. Jij bent verantwoordelijk voor de bedrijfscultuur. Daarom zal het na een overname van je bedrijf ook nooit meer hetzelfde zijn. Dat laatste bewijst dat je in die zin wel degelijk onmisbaar bent voor je bedrijf.

Rust inbouwen

Wat wel wél bedoelen, is dat ondernemers zich vaak over de kop werken omdat het hun eigen bedrijf is. Natuurlijk zijn er ook mensen die in loondienst zijn bij een bedrijf en zich extreem verantwoordelijk voelen, maar dat is niet hetzelfde als eindverantwoordelijke voor het genereren van een inkomen voor jezelf en je eventuele medewerkers. Het nadeel van die insteek is dat ondernemers al snel aan zichzelf voorbijgaan en onvoldoende rust inbouwen, omdat ze geen kansen aan zich voorbij willen laten gaan en klanten tevreden willen stellen. Een mens heeft echter twee keuzes: nu alleen maar werken en op de middellange termijn overspannen raken als de werkdruk blijft aanhouden, of nu al beginnen met het creëren van een gezondere balans tussen werk, privé en rust (want privé staat niet altijd gelijk aan rust).

Klanten de wacht aan zetten

Maar je bent natuurlijk ondernemer geworden om geld te verdienen en je bent bereid daar hard voor te werken. Je wil pakken wat je pakken kan, ook als je eigenlijk al volgepland zit. Dat is niet houdbaar. Op een gegeven moment je leren eerlijk te zijn tegen jezelf én je kanten door aan te geven dat er soms iets niet op korte termijn kan geregeld worden, of in ieder geval niet binnen de grenzen van redelijkheid. Hoe vervelend een klant dat ook kan vinden, ook híj moet begrijpen dat een mens niet eindeloos meer op zijn bordje kan krijgen. Probeer daarom te vragen naar uiterlijke deadlines en begrip te kweken voor het feit dat niet alles altijd meteen door jou opgepakt kan worden. Klanten die jou als onmisbaar beschouwen zullen bereid zijn wat langer te wachten in ruil voor de gewenste kwaliteit voor het juiste tarief.

Personeel in dienst nemen

Het moment waarop je zelf handen tekort komt om al het werk dat jouw kant op komt gedaan te krijgen, is het moment waarop je serieus moet gaan nadenken aan de koers die je in de toekomst wilt gaan varen. Wil je zzp’er blijven? Dan moet je accepteren dat je niet altijd alle opdrachten die je aangeboden worden aan zult kunnen. Wil je juist wel graag meegroeien met je bedrijf, dan is dit het moment om personeel aan te nemen waarmee je de werklast kunt delen.

Delegeren is een kunst

Met het delen van de werklast ontstaat een nieuw probleem waar veel mensen met een groot verantwoordelijkheidsgevoel aan lijden: ze zijn niet in staat om een ander de verantwoordelijkheid te geven over (een deel van) het werk. Niet alleen omdat ze bang zijn dat het werk niet uitgevoerd wordt, maar diep van binnen ook omdat daarmee de realisatie komt dat ze niet helemaal onmisbaar zijn. Maar wat is er mis met niet onmisbaar zijn? Het is jouw bedrijf, je wordt alleen vervangen als je daar zelf voor kiest. Niet onmisbaar zijn geeft juist de lucht om soms te ontspannen en dingen los te laten. Delegeren is een kunst, maar het is vooral een kunst omdat je anderen vertrouwen moet durven geven en je eigen onmisbaarheid moet opgeven.

Het is van belang om jezelf er af en toe aan te herinneren dat je eerst een mens bent en daarna pas een ondernemer. Ook is het ondernemerschap een beroep en geen levensstijl. Het leven draait niet alleen om werk, en dat grote verantwoordelijkheidsgevoel dat maakt dat je alles over hebt voor je bedrijf heb je ook nodig naar je eigen welzijn en je privéleven toe. Niemand is immers echt ooit onmisbaar. De wereld draait ook door zonder ons.

Related posts

Zelf boekhouden: verstandig of niet?

Danny Bijl

De interne logistiek optimaliseren van een onderneming

Mathijs

De nieuwe ontzorgverzekering voor verzuim van medewerkers

Danny

Leave a Comment