Image default
Ondernemen Personeel Tips

Hoe trek jij het juiste personeel aan?

Goed personeel vinden: een makkie is het niet. Vooral wanneer het slecht gaat met de economie en veel bedrijven op zoek zijn naar nieuw personeel, is dit een uitdaging. Iedereen wil natuurlijk personeel met genoeg kennis, creativiteit en ervaring, dus om daarin uit te blinken moet je een aantal dingen ondernemen. Het is nou eenmaal hard werken om de juiste werknemers tot je te binden, maar hoe doe je dat? Hoe trek jij het juiste personeel aan?

Website en social media

De website en social media kanalen worden vaak als eerst bekeken door kandidaten. Het is dus van belang dat je deze op orde hebt, maar hoe zorg je hiervoor? Ten eerste moet er via de website en social media kanalen duidelijk naar voren komen wat voor bedrijf het is en wat voor sfeer hier hangt. 

Zorg dat je als bedrijf je waardes en visie goed naar voren laat komen. Maak ook gebruik van een aantrekkelijke en overzichtelijke lay-out, zodat het voor de kandidaat makkelijk is om jouw kanalen te bezoeken. Belangrijke tip: zorg dat je openstaande vacatures makkelijk vindbaar zijn op de website. Daarnaast kan je deze ook nog plaatsen op je social media kanalen.

Bedrijfsvisie

Nog geen visie als bedrijf? Ga hier dan zo snel mogelijk naar op zoek. Zo kom je er namelijk achter wat voor type medewerkers je nodig hebt. Bedenk voor jezelf: wat voor type bedrijf zijn wij, en welk type mens past hierbij of heeft toegevoegde waarde voor de toekomst? Het is dus handig om duidelijk te hebben wat voor vaardigheden jouw bedrijf nodig heeft en wat voor vaardigheden je zoekt in jouw toekomstige medewerkers. Is er in jouw bedrijf gevestigd in het noorden en is er personeel gezocht in Groningen of is er zorgpersoneel gezocht? Zorg dan dat je deze bedrijfsvisie duidelijk communiceert naar buiten, zodat je de juiste kandidaten aantrekt. 

Onderscheid jezelf

Onderscheid jezelf

Een van de belangrijkste manieren om het juiste personeel aan te trekken, is door je de onderscheiden van je concurrenten. Laat dus duidelijk zien waar jouw bedrijf voor staat en wat jij als werkgever te bieden hebt. Hiervoor is het handig om je huidige medewerkers in te schakelen. Vraag bij hen na hoe zij het bedrijf zien, hoe zij de sfeer ervaren en de manier van werken vinden. Controleer vervolgens of dit overeenkomt met wat je naar buiten wilt brengen. Komt dit overeen? Check! Dan ben je goed op weg en moet je er alleen nog voor zorgen dat dit goed naar buiten wordt gebracht. Denk hierbij aan verhalen over de ervaringen van jouw medewerkers of bepaalde mijlpalen die jouw onderneming heeft bereikt. Hierdoor breng je jouw bedrijf tot leven, waardoor het sterk en aantrekkelijk overkomt. Een goede manier om jezelf te onderscheiden van je concurrenten is door je usp’s nadrukkelijk te benoemen en je belangrijkste waardes naar voren te brengen. Wanneer je deze waardes en usp’s ook nog kan uitleggen met een voorbeeld, trekt jouw bedrijf zeker de aandacht.

Pakkende vacaturetekst

Niet onbelangrijk: een pakkende vacaturetekst schrijven. De kandidaat moet als het ware ‘overgehaald’ worden om bij jouw bedrijf te solliciteren. Zorg dus dat de tekst uniek en persoonlijk is, laat zien wat voor bedrijf het is en wie er werken. Leg uit wat de bedrijfscultuur, de werksfeer en de kernwaardes van het bedrijf zijn. Hierdoor krijgt de kandidaat een goed beeld van het bedrijf waarop hij of zij wil solliciteren, en kan zo beslissen of deze baan bij hem of haar past. Wees dus volledig open en eerlijk in je vacature en houdt dus vooral geen belangrijke dingen achter. En als ik je wijze raad mag geven: maak de arbeidsvoorwaarden zo aantrekkelijk mogelijk!

De juiste werknemer vinden is echt niet makkelijk, maar hopelijk kom je met deze adviezen een stap verder. Wie weet staat jouw perfecte werknemer binnenkort voor je neus!

Related posts

Hoe kan je zorgen dat je je competitie altijd voor blijft?

Danny

10 signalen dat je toe bent aan een nieuwe baan

Mathijs

ZZP’er worden in de zorg: zo doe je dat

Danny

Leave a Comment