Image default
Marketing

Hoe je de twee belangrijkste SEO componenten naar je hand kan zetten

In maart 2016 vond er een Google Hangout plaats, waarin Andrey Lippatsev van Google Dublin de vraag der vragen beantwoordde: wat zijn de belangrijkste ranking factoren voor Google? Zijn antwoord was simpel; links en content. Dat was het. Google blijft natuurlijk mysterieus als het gaat om de precieze meetfactoren van hun ranking systeem maar het was fijn om uit eerste hand te horen waar het nou echt om gaat.

Ondanks dit duidelijke verhaal laten de meeste bedrijven deze twee dingen vaak links liggen. Er is dus veel ruimte voor verbetering. Je zou het in deze formule voor je kunnen zien: Ranking score = Content score x Link score. Klinkt eenvoudig toch? Deze formule is behoorlijk effectief, hoewel er een aantal haken en ogen aan zitten die ik hieronder ga uitleggen. Bovendien is goede content een lastig begrip die je op de juiste wijze moet benaderen om daadwerkelijk betere resultaten te behalen.

Waar is de heilige graal?

Search is dusdanig interessant en belangrijk dat er talloze onderzoeken naar zijn gedaan. Maar hoe kan er dan nog steeds zo veel onduidelijkheid over bestaan? Aan de diepgravende, vernieuwende en verhelderende onderzoeken van onder meer Searchmetrics en Moz kan het niet liggen. Als je SEO echt wil leren begrijpen zal je deze onderzoeken moeten leren begrijpen. Dit is echter niet zo makkelijk als het klinkt. De studies zijn zo ingewikkeld dat de meeste bedrijven er niet zoveel mee zullen kunnen. Zelfs voor grote firma’s zijn de meer dan 200 factoren simpelweg teveel om rekening mee te houden. Want of je bedrijf nou groot of klein is, iedereen is op zoek naar die heilige graal. Iedereen wil horen dat er een trucje is waarbij je gewoon elke maand drie keer je titels moet aanpassen en alleen op de tweede donderdag van de maand je heading tags moet omgooien, behalve in het schrikkeljaar want dan moet het op de derde woensdag maar in oktober moet het op maandag. Doordat bedrijven zich op dit soort futiliteiten concentreren worden ze afgeleid van de twee hoofdcomponenten die altijd op de eerste plek horen te komen als het gaat om beter in Google scoren; goede content creëren en je content goed promoten.

Waaruit bestaat goede content?

Goede content kan je opdelen in drie factoren:

  1. Kwaliteit

Het eerste onderdeel is vrij duidelijk; als je bezoeker op je landingspagina terecht komt, vindt hij dan wat hij zoekt? Is het uniek en relevant? Als je je in een concurrerende markt begeeft is het aannemelijk dat je concurrenten die bovenaan staan goede en relevante onderwerpen aansnijden met hun content die belangrijk is voor de doelgroep. En met belangrijk bedoel ik dat er nieuwe, veelomvattende informatie wordt gedeeld over het onderwerp die andere websites niet hebben. Vooral als je je op een markt begeeft met veel concurrentie, is het belangrijk dat jouw content vernieuwende, essentiële content bevat om bovenaan te komen staan.

  1. Relevantie

Het tweede onderdeel is nog makkelijker en gaat over dat je website bij de juiste zoekopdrachten naar boven komt. Als je content niet bij de zoekopdracht aansluit, zal het ook niet bovenaan komen te staan, toch?

  1. Content ervaring

Bij het derde gedeelte moeten we weer een paar vragen beantwoorden:

Is je content goed georganiseerd en makkelijk om te lezen? Komt de belangrijkste informatie goed naar voren? Is het begrijpelijk voor de lezer? En als ze op een pagina op je site terechtkomen die hun vraag beantwoordt, kunnen ze de informatie dan snel en makkelijk vinden? Wederom zal je merken dat de bovenste pagina’s in de zoekmachine hier erg goed in zijn.

Maak het overzichtelijk

Maar hoe zit het met de titel tags, de heading tags, synoniemen? De layout van je pagina en je ontwerp? Komt dat niet voor in dit verhaal? Als je daar goed over nadenkt, is dat dan niet allemaal onderdeel van het creëren van kwalitatieve en overzichtelijke content?
Als je een artikel op je website plaatst dat inhoudelijk erg sterk is maar onoverzichtelijk is ingedeeld, slordig is opgemaakt en geschreven is in een veel te klein lettertype, zullen weinig mensen de link doorplaatsen of het artikel überhaupt lezen. Op deze manier is de waarde van je content dus verminderd. Terwijl een sterke opmaak de ‘user-engagement’ juist kan vergroten.
Het verkrijgen van links
Je kan je nu gaan afvragen waarom links en content als twee aparte onderdelen worden behandeld. Links liggen ten slotte in het verlengde van content en is dus een onderdeel hiervan. Toch worden ze apart behandeld om de volgende redenen:

  • Het verkrijgen van links vereist een andere aanpak dan het creëren van content.

Dit is een essentieel verschil. Bij het ontwikkelen van ‘user-engagement’ is namelijk niet alleen het maken van goede content belangrijk, maar vooral het marketen ervan. Als je de marketing goed aanpakt verbetert het de zichtbaarheid en reputatie van je merk. Want uiteindelijk komt het weer op twee dingen neer; iets moois maken en dit goed op de markt brengen. In een ideale wereld komt goede content automatisch bij een groot publiek terecht, maar in het echte leven moet je er moeite voor doen om de wereld te laten weten dat deze goede content bestaat. Daarvoor is een actief outreach-programma nodig.

  • Links zijn een goede meetgraad voor autoriteit.

Als je een website zover krijgt dat ze een link op hun pagina naar jouw pagina plaatsen, zegt dit heel veel. Ze vertrouwen er dan op dat jouw content zo goed is dat het vertrouwen in hun eigen pagina daar ook mee stijgt. Ze zorgen er namelijk voor dat hun eigen bezoekers hun website verlaten om vervolgens naar die van jou te gaan. Dus als iemand gelooft in jouw content en een link plaatst, gelooft diegene erin dat jouw content van waarde is voor hun eigen doelgroep.

Een goede User Engagement

Er wordt veel gespeculeerd over hoe Google de gebruikerservaring gebruikt om je hoger te waarderen in de zoekresultaten. Google zelf heeft toegegeven dat ze de CTR (click-through-rate) slechts inzetten als kwaliteitscontrole, maar niet als direct meespelende factor om je hoger te plaatsen. Sommige search experts beweren dat dit wel het geval is, maar ik betwijfel het. Ik krijg veel e-mails van oplichters die me meer links willen verkopen, maar nooit e-mails die mij een betere CTR score beloven. Dus als zelfs de oplichters er niet in geloven… Er zijn overigens wel onderzoeken die hebben aangetoond dat een hoge CTR ervoor zorgt dat je pagina tijdelijk hoger komt te staan, maar dit is van korte duur. Het kan dus wel ingezet worden bij nieuws- of trendwebsites.

Een andere factor waar Google rekening mee houdt, wordt ook wel ‘pogo-sticking’ genoemd. Dit betekent dat er wordt bijgehouden hoe lang bezoekers op je pagina zijn en of ze na het bezoeken van je pagina weer terug ‘springen’ naar Google om vervolgens naar een andere website te gaan. Dit zou aan kunnen geven dat ze op jouw pagina niet hebben gevonden wat ze zochten en je ‘user-engagement’ laag is, waardoor Google je pagina lager zou kunnen waarderen. Deze vlieger gaat echter niet altijd op, want voor online winkelen is het bijvoorbeeld vrij normaal om van pagina naar pagina te springen.

Information Architecture

Een vrij voor-de-hand-liggend onderdeel, maar daarom niet minder belangrijk is de Information Architecture. Zorg er altijd voor dat Google makkelijk kan vinden waar het naar op zoek is. In het eerder gelinkte filmpje met Andrey Lippatsev wordt er maar kort over gepraat, aangezien er vanuit wordt gegaan dat dit wel goed zit. Check desondanks regelmatig of je website niet veel lege pagina’s bevat, of dat je je SEO tags misschien kan verbeteren. De structuur van je site valt ook samen met gebruiksvriendelijkheid, aangezien je bezoekers natuurlijk makkelijk moeten kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.

Wat ik achterwege heb gelaten

Er zijn natuurlijk veel meer dingen die meespelen, naast deze twee belangrijke aspecten. Je kan namelijk ook uitblinken in Maps resultaten, in afbeeldingen of in filmpjes, en hiermee erg hoog komen te staan in de ranking van Google. Maar in dit stuk heb ik besloten me eerst te focussen op het ranking systeem van gewone websites. En zelfs daarbij zijn nog weer extra aspecten waar je rekening mee kan houden. Lokale links bijvoorbeeld; als ik op winkels zoek, komen de winkels bij mij in de buurt bovenaan te staan.

Een ander voorbeeld is diversiteit in resultaten. Als ik zoek op het woord “Kever” zal de auto bij mijn zoekresultaten naar voren komen, vanwege het algoritme dat er vanuit gaat dat ik de auto bedoel. Maar aangezien Google weet dat er ook mensen op zoek zijn naar het dier, zullen ze ook insecten websites opnemen in de top-10 zoekresultaten.

Maar wat is de gouden tip?

Als ik je echt de gouden tip moet geven, is het het volgende: maak je content en het consumeren van je content ongelofelijk goed. Dat is de eerste belangrijkste stap. Verlies dit nooit uit het oog en laat dit altijd op nummer 1 staan. Hierbij komt de algehele ervaring op je site en de usability ook om de hoek kijken. Zie dit als belangrijk onderdeel van je content. Om erachter te komen dat je content werkt moet je constant je gebruikerservaring blijven meten. Gebruik dit als feedback en om erachter te komen waar je doelgroep naar op zoek is. Als je ervan verzekerd bent dat je content van de best mogelijke kwaliteit is, kan je je pas gaan concentreren op marketing door middel van linkbuilding. En onthoud hierbij altijd: Als je content niet goed is maar je linkbuilding wel, zal het je niks opleveren. Maar als je content van de bovenste plank is, zal linkbuilding het grote verschil kunnen maken en je helpen bovenaan te komen staan.

Related posts

Creatief met het versturen van pakketjes

Danny

Zo maak jij het perfecte visitekaartje

Danny

De beste tips voor duurzame relatiegeschenken

Danny Bijl

Leave a Comment