Image default
Personeel

Hoe word je een leuke werkgever?

Als directeur van je eigen bedrijf vind je jezelf misschien al wel een hele leuke werkgever. Maar vinden jouw werknemers dat ook? Door na te denken over hoe jij een leuke werkgever kunt zijn voor jouw personeel kun je ook je bedrijf een beter imago geven. Een leuke werkgever voor het eigen personeel is namelijk ook een aantrekkelijke werkgever voor toekomstig personeel. Door onderzoek te doen en de vraag te stellen wat goed werkgeverschap nu eigenlijk is kun je al een heel eind op het goede spoor komen. Wij vertellen hier alvast hoe jij een leuke(re) werkgever kunt worden voor jouw werknemers.

Waarom moet je een leuke werkgever willen worden?

Waarom zou je überhaupt eigenlijk een leuke werkgever willen zijn? Deze vraag is eigenlijk erg makkelijk te beantwoorden. Werknemers zijn loyaler, werken harder en presteren beter wanneer ze werken voor een leuke werkgever. Door ervoor te zorgen dat werknemers iedere dag met veel zin naar hun werk komen, zullen ze zich ook meer inzetten op de werkvloer dan wanneer ze met tegenzin de voordeur binnen lopen. Tevreden personeel is hardwerkend personeel dat ook iets voor het bedrijf over heeft.

Medewerkers behouden loont

De nieuwe generatie werknemers, die in de aankomende jaren steeds meer gaat bestaan uit millennials, heeft vaak hele andere ideeën over werken dan de oudere generaties. Velen leven niet meer om te kunnen werken, maar werken om te kunnen leven. Ze zijn daarom om veel sneller geneigd om hun baan op te zeggen dan de vorige generaties dat zouden doen. Iedere personeelswisseling komt kijken met een inwerkperiode waarin de nieuwe werknemer en de werknemer die verantwoordelijk is voor het inwerken, niet op volle kracht kunnen meedraaien. Hoe vaker je personeelswissels hebt, hoe meer het jou gaat kosten als werkgever.

Goede relaties

Een goede een-op-een relatie opbouwen met jouw werknemers zijn de beginselen van goed werkgeverschap. Uiteraard is het niet haalbaar om dit te doen wanneer je een groot bedrijf runt, maar in dat geval heb je waarschijnlijk ook leidinggevenden die deze rol van je kunnen overnemen. Wanneer werknemers weten dat ze bij hun werkgever aan kunnen kloppen zonder bang te hoeven zijn voor een vervelende reactie, zorgt dat voor een goede werksfeer en loyaal personeel dat zich veilig voelt binnen het bedrijf. Wanneer jij weet wat jouw werkgevers bezighoudt op de werkvloer, en tot zeker mate in hun privéleven, kun je daar als werkgever op een positieve en constructieve manier op inspelen. 

Employer branding

De eerste stap die je kunt zetten naar het worden van een goede werkgever is het implementeren van employer branding. Wat is employer branding? Letterlijk vertaald betekent het ‘werkgeversmerk’. Ieder werkgever heeft een werkgeversmerk. Dit is hoe jij jouw bedrijf als werkgever op de markt zet. Misschien heb je hier zelfs nog nooit over nagedacht, maar het is wel erg belangrijk als jij de beste kandidaten voor jouw vacatures wilt aantrekken. Met een goed werkgeversmerk zeg je in feite dat je een aantrekkelijke werkgever bent. Employer branding helpt dan ook omjouw imago als werkgever een boost te geven. Zet je het op een goede manier in, dan kun je niet alleen vacatures sneller vervullen maar je ook onderscheiden van concurrenten als een van de leukste bedrijven om voor te werken. Mensen willen dan liever bij jou werken dan bij een concurrent. Laat daarom ook duidelijk horen wat jou een betere werkgever maakt ten opzichte van andere bedrijven. Zorg er echter wel voor dat je alles wat je belooft ook waar kunt maken. Kun je dit niet, zullen werknemers ook snel weer vertrekken naar een andere werkgever en slechte verhalen over je vertellen.

Secundaire arbeidsvoorwaarden

De leukste bedrijven om voor te werken zijn bedrijven die naast leuk werk ook goede secundaire arbeidsvoorwaarden hebben. Daarbij horen extraatjes die jouw personeel tevreden houden, ook wanneer niet alles even soepel loopt. Sommige secundaire arbeidsvoorwaarden kennen we allemaal. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe laptop via het bedrijf of een auto van de zaak. Probeer je hiermee te onderscheiden van andere bedrijven door origineel te zijn en jouw voorwaarden af te stemmen op je medewerkers. Kies bijvoorbeeld voor twee wisselende seizoenkaarten voor de lokale voetbalclub, korting bij een lunchcafé of pizzeria in de buurt of een korting op de diensten of producten die jouw bedrijf levert. Of houd een vaste vrijdagmiddagborrel. Deze zaken kosten niet zo veel als iedere werknemer een nieuwe laptop of een leaseauto aan te bieden, maar zorgen wel voor tevreden personeel.

Related posts

Werkzaamheden uitbesteden – Doe waar je goed in bent!

Danny

Je grenzen kennen en deze bewaken op werk

Dagmar

Tips voor het inrichten van een buitenwerkplek

Mathijs

Leave a Comment