Elke ondernemer heeft ermee te maken, zeker wanneer je je focust op de B2B markt; niet-betalende klanten. Dat is een lastige kwestie want je hebt diensten of producten geleverd en daar wil je graag je geld voor. Steeds blijven “zeuren” bij je klant is ook niet handig, want misschien verstoor je daar wel een goede relatie mee en zorgt dat voor negatieve mond-tot-mondreclame. Maar je wil wel betaald worden voor je werk! Hoe pak je dit aan? In dit artikel lees je er meer over.

Wat kun je zelf doen?

Je hoeft niet meteen allerlei instanties in te schakelen om je geld te krijgen. Er zijn verschillende zaken die je zelf kan proberen om je debiteuren te laten betalen. Zo kun je je klant bijvoorbeeld gewoon eens bellen en dit gesprek luchtig beginnen. Gewoon praten over koetjes en kalfjes en wanneer het moment zich voordoet, kun je er nog eens op een casual manier naar vragen. Zo wordt de klant eraan herinnerd dat jullie een goede relatie hebben en dat hij of zij dat ook niet wil verpesten. De klant krijgt sympathie en wil waarschijnlijk wel betalen. Daarnaast zou je de factuur ook gewoon nog een keer kunnen mailen. Misschien kun je kijken of er een “makkelijke” manier is waarop je klanten kunnen betalen. Zorg ervoor dat ze bijvoorbeeld met één druk op de knop kunnen betalen. Des te lager de drempel, des te eerder er betaald wordt.

Wanneer moet je een incassobureau inschakelen?

Als je naar je gevoel alles al geprobeerd hebt en verschillende betalingstermijnen verstreken zijn, wordt het tijd om een incassobureau in te schakelen. De meeste incassobureaus houden er rekening mee dat je de goede relatie met je klant niet wil verpesten. Er wordt dan ook niet meteen gedreigd met juridische stappen. Vaak is een brief met het incassobureau als afzender al genoeg. Dat zendt een duidelijke herinnering dat er echt betaald moet worden en dat er een derde partij is ingeschakeld. In veel gevallen zal de debiteur hierdoor alsnog betalen.

Minnelijke procedure

Een incassobureau gaat dus eerst van start met een minnelijke procedure waarbij nog geen juridische stappen komen kijken. De druk wordt simpelweg opgevoerd; er volgen telefoontjes, mails, brieven… Zo kan de debiteur er niet meer omheen en zal hij of zij betalen om hier maar vanaf te zijn!

Debiteuren incasso

Juridische procedure

Wanneer ook de minnelijke procedure niets oplevert, moet er toch overgegaan worden tot de juridische procedure. Het is slim om vanaf het begin af aan al een incassobureau in te schakelen dat ook advocaten in dienst heeft, zodat je alles onder één dak hebt mocht een juridische procedure noodzakelijk zijn. Zeker wanneer het gaat om bedragen van boven de €25.000 euro; alleen advocaten mogen daarmee naar de rechtbank.

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply