Image default
Commercieel Eigen bedrijf Marketing Ondernemen Retail Strategie Tips

Horeca en unieke concept & branding

Horecaondernemers maken massaal gebruik van het ontwikkelingen van de juiste branding dat aansluit bij hun concept die ook steeds meer gespecialiseerd raken. Gasten bleven door de jaren heen dezelfde manier van product en bedrijfspresentatie zien en kon bijna bij elk restaurant dezelfde producten bestellen.

Die ontwikkeling is de laatste jaren zich gaan verbeteren waardoor horecaondernemers zich kunnen richten op specifiek productaanbod en unieke stijlen van presentatie.

Concept

Branding en concept is een heilige twee eenheid dat altijd samengaat. Naast dat branding voor het uiterlijk zorgt, is het innerlijk minstens net zo belangrijk. Daarom zullen we kijken naar wat de aankomende trends zijn die ondernemers klaarstomen voor de komende jaren. De trends die vanaf komend jaar al worden beschouwd als de grootste ontwikkelingen:

Ga voor biologisch en duurzaam
Het kan blijkbaar niet vaak genoeg gezegd worden, er zijn talloze gasten die niet meer alleen bijvoorbeeld vegetarisch zijn, maar ook zeker gaan voor producten die duurzaam zijn. Het is tegenwoordig niet voldoende om een vegetarisch gerecht zoals geitensalade op de kaart te zetten.

Mensen kijken ook doelbewust naar waar producten vandaan komen. Ga er dan ook van uit dat gasten het verschil wel kennen tussen bijvoorbeeld gekweekte vis en vers gevangen zeevis. Ook in de directe omgeving van consumenten worden mensen zich ervan bewust wat de verschillen zijn. Dit wordt o.a. ook al in supermarkten gepromoot door het aanbod in vis te presenteren met de keurmerken ASC en MSC.

Specialiseer in 1 product
Naast veel bekende specialisten in een bepaald foodproduct zoals, ijssalons en pizzeria’s worden bestaande producten ook steeds meer specifieker en uitgebreider aangeboden door kleine ondernemingen die zich doelgericht hierop storten. Een goed voorbeeld hiervan is Jacketz in Amsterdam die zich helemaal richt op baked potatoes.

Voor de gasten van zulke kleine restaurantjes is de belevenis veelzijdig doordat een specifiek product met een verscheidenheid aan smaak en mogelijkheden gepresenteerd kan worden. Bij reguliere restaurants is dit vaak onmogelijk omdat die vaak maar één item van elk soort product op het menu heeft staan.

Pop Up restaurants
Het concept is niet nieuw maar laat zich tegenwoordig steeds meer zien door horecaondernemers die de producten naar de vraag brengen, anders dan dat een gevestigd restaurant bezoekers moet blijven aantrekken. Nu komt de horeca naar de mens toe.

Op deze manier is het zeer aantrekkelijk voor gasten om tijdelijk iets nieuws uit te proberen, en voor de ondernemer is dit voordelig doordat de overgang na het piekmoment de ondernemer weer in staat stelt te verplaatsen naar waar de vraag het hoogst is.

Foodhallen
Je ziet ze steeds vaker tevoorschijn komen en dat geeft goed aan wat de populariteit van een foodhal is. Hier kun je als ondernemer met een specialiteit een significante toevoeging maken aan het assortiment van een foodhal. Hierdoor krijgen bezoekers van foodhallen een steeds breder aanbod van specifieke delicatessen.

Branding

De enige serieuze branding die tot voorheen werd gedaan kwam van bekende koffie leveranciers, deze lieten de horecaondernemers tegen een goedkope prijs ook hun koffieservies afnemen, naast hun aankopen in koffiebonen. De meeste kent men wel zoals Segafredo, Illy en Rode Pelikaan.

Maar nu lijken de rollen steeds verder omgedraaid te worden, de ondernemers zetten hun branding op het servies, glazen, koffiekopjes, servetten en ga zo maar door. Ook de designs van omliggende producten zoals de menukaarten laten een steeds creatievere design zien.

De ontwikkelingen gaan door, maar is vooral afhankelijk van wat trendy is. Trends zijn niet per se nieuwe uitvindingen of een betere manier. Het is wat op dat moment als hip wordt bevonden waardoor de vraag massaal stijgt. Het is dan ook aan de bestaande ondernemer om hierin mee te gaan of hier omheen een nieuw concept of onderneming te starten.

Related posts

7 redenen om te focussen op klantloyaliteit in plaats van acquisitie

Dion

Hoe verzeker ik mij als ondernemer voor aansprakelijkheid?

Danny Bijl

Zo maak jij het perfecte visitekaartje

Danny

Leave a Comment